Boeing poráží Airbus v počtu nových kontraktů

Úspěšný víkend má za sebou americká společnost Boeing, které se podařilo vyjednat hned dvě velké zakázky na svá letadla a posílit náskok - v letos sjednaných kontraktech - před hlavním rivalem, společností Airbus. Ta ovšem oznámila také nové objednávky a zároveň vede nad Boeingem v počtu letos dodaných letadel.
Sedmdesát kusů dodá Boeing do Číny a 42 letounů si na právě probíhající letecké show v Dubaji objednala letecká společnost Emirates ze Spojených arabských emirátů. Tyto víkendové zakázky tak ještě vylepšily skóre k minulému pátku, kdy Boeing na počet objednaných letounů vedl - 659: 494. Pokud se mu podaří náskok udržet, vyhraje poprvé od roku 2000.
Světovou jedničkou ve výrobě letadel však zůstává Airbus. Vítězí totiž co do počtu letos dodaných letadel - 370 letounů Airbus ve srovnání s 290 boeingy. Ani on neodchází z Dubaje s prázdnou. Deset jeho letounů pocestuje do National Air Services v Saúdské Arábii, indické Kingfisher Airlines by si měly brzy objednat 30 Airbusů A320 za dvě miliardy dolarů a kuvajtské Jazeera Airways hodlají koupit šest letounů.

Střední východ, Čína...

Boeing se však může pochlubit kontrakty většími. Právě včera podepsal se státní společností China Aviation Supplies Import & Export Group dodávky 70 letounů Boeing 737 za přibližně čtyři miliardy dolarů. Touto zakázkou se stal Boeing největším dodavatelem letounů do Číny.
"O dodávce dalších 80 letounů čínským aeroliniím stále jednáme," cituje agentura Bloomberg mluvčího společnosti Boeing George Liu. O které společnosti půjde, zatím neřekl.
Emirates, největší a nejrychleji rostoucí letecký přepravce v Perském zálivu, si od Boeingu objednal 42 letounů typu 777 za 9,7 miliardy dolarů. A nákup dvaceti dalších zvažuje.
Oba výrobci letadel, kteří k loňským 638 objednaným letadlům letos objem zakázek téměř zdvojnásobili, nyní těží z rostoucí poptávky po letecké přepravě a paradoxně také z vysokých cen ropy. Ty totiž nutí aerolinie, aby se přeorientovaly na stroje, které palivo využívají efektivněji.
Rostoucí poptávka je pak klíčovou charakteristikou především pro dvě oblasti - Perský záliv a rychle rostoucí ekonomiky například Číny a Indie. Jen v Číně by tamní letecké společnosti mohly podle odhadu analytiků v příštích dvaceti letech potřebovat až ke třem tisícům dalších letounů v celkové hodnotě 189 miliard dolarů. Jedině tak totiž uspokojí neustále rostoucí poptávku po letecké přepravě, která tu roste přibližně 7,3 procenta ročně, ve srovnání se světovým průměrem pěti procent.

... a také Rusko

Airbus i Boeing dělají dobré obchody také v Rusku. Společnost Aeroflot nedávno podepsala s Airbusem dohodu o koupi sedmi strojů A 321. Spiegel Online očekává další kontrakt za tři miliardy dolarů.
Viceprezident Airbusu Axel Klein je optimista. Rusové podle něj do dvaceti let od koncernu koupí 300 letadel.
Západní výrobci ale v Rusku narazí na tvrdou konkurenci, slibuje tamní letecká lobby, těšící se podpoře prezidenta Vladimira Putina. V roce 2012 se má začít vyrábět stroj MS-21 pro 130 až 170 cestujících. Proto Moskva vytváří holding, v němž si přeje vidět mj. výrobce bojových letounů Suchoj a MiG, ale i "civilní" konstrukční kanceláře Tupolev a Iljušin.
Dalším projektem je výroba letounu pro až 90 cestujících na kratší vzdálenosti, která by měla začít v roce 2007. Tento stroj by ale konkurencí Airbusu či Boeingu být neměl, soupeřit bude spíše s kanadskou firmou Bombardier či brazilskou Embraeru.