United Airlines bez ochrany

Společnost United Airlines, druhá největší letecká firma v USA, dnes poprvé po třech letech vyjde ze zákonné ochrany před věřiteli. Koncern v dosud nejdelším a nejdražším konkursním řízení v historii amerických aerolinií propustil zhruba 25 tisíc zaměstnanců. Zeštíhlil svou flotilu o sto letadel a srazil náklady o zhruba sedm miliard dolarů ročně. Od roku 2000 totiž firma nahromadila ztrátu ve výši 14,2 miliardy dolarů.
I po skončení konkursního řízení ale není společnost z nejhoršího venku. Velkým rizikem je nyní nárůst cen pohonných hmot. Ty podle jejího šéfa Glenna Tiltona firmu letos zřejmě vyjdou na dodatečných 885 miliónů dolarů. "I navzdory všem restrukturalizačním opatřením proto předpokládáme, že letos koncern vykáže ztrátu," cituje ve svém dnešním vydání deník Handelsblatt Philipa Baggaleyho ze Standard & Poor's.
Nejistá je ale i budoucnost konkurence. Ta neustále bojuje s klesajícím počtem pasažérů, k němuž došlo po teroristických útocích a epidemii SARS v Asii.
Kvůli přitvrzujícímu konkurenčnímu boji a drasticky rostoucí ceně kerosinu tak ztráty amerických aerolinií za posledních pět let dosáhly výše 42 miliard dolarů. Společnosti Delta Airlines a Northwest Airlines se navíc nadále nacházejí pod zákonnou ochranou před věřiteli.
Bez exploze ceny kerosinu by přitom výhledy amerických aerolinií tak špatné nebyly. Mnoha velkým přepravcům se totiž podařilo drasticky snížit náklady a vyřadit staré stroje.
Extrémem byly právě United Airlines, které kromě propouštění ještě snížily platy. Výhledy pro letošní rok jsou navíc podle analytika JP Morgan Jamieho Bakera "nejoptimističtější od počátku tohoto desetiletí".
Podle Johna Heimlicha, hlavního ekonoma leteckého svazu Air Transport Association, však i navzdory dobrým podmínkám pro letošek ještě obor nemá všechny problémy vyřešené.