Čína postaví železnici na principu magnetu

Čína včera schválila plán výstavby nové železniční tratě na principu magnetického polštáře. Dráha povede ze Šanghaje do Chang-čou.
Počítá se i s výstavbou druhé tratě z Pekingu do Šanghaje, ta ale bude na běžném kolejovém principu. Informovala o tom agentura Nová Čína, ale neuvedla, kdy se s výstavbou začne.
Oba projekty si vyžádají značné finanční náklady a na rozhodnutí o zahájení výstavby čekaly především zahraniční společnosti. Zainteresované firmy budou dodávat díly, agentura ale jejich jména neuvedla.
Magnetická trať z komerčního centra Šanghaje do Chang-čou bude dlouhá zhruba 175 kilometrů a měla by být hotova do roku 2010. Náklady na její výstavbu by se měly pohybovat kolem 35 miliard jüanů (asi 104 miliardy Kč).
Prozatím jediná komerčně využívaná železniční trať na principu magnetického polštáře jezdí rovněž v Šanghaji a spojuje její finanční centrum s jedním z letišť. K výstavbě této dráhy byla využita německá technologie.
Technologie magnetické levitace obecně využívá silných magnetů, které vlak nadzdvihnou a umožní jeho pohyb těsně nad dráhou. Vlak dokáže jet rychlostí až 430 kilometrů v hodině.
Druhá trať z Pekingu do Šanghaje bude podle státní plánovací komise dlouhá 1320 kilometrů a vysokorychlostní vlak, který po ní bude jezdit, vyvine rychlost až 350 kilometrů v hodině.
Technologii k výstavbě vysokorychlostní tratě se Číně snaží nabídnout Německo, Japonsko a Francie.
Japonci Číně nabízejí, aby využívala jejich technologii, která zajišťuje provoz rychlovlaků Šinkansen. Podobně Francie má zájem uplatnit se v Číně se svou technologií pro superexpresy TGV.
Čína dává přednost své vlastní technologii, která se ale v mnoha ohledech opírá o technologii využívanou v zahraničí. Plán předpokládá, že na financování výstavby vysokorychlostní tratě se budou podílet nejen domácí, ale také zahraniční investoři, podotýká agentura AP.
Podle dřívějších odhadů by vysokorychlostní trať měla pomoci výrazně zkrátit dobu cestování mezi Pekingem a Šanghají.
V současné době je nutné na překonání této vzdálenosti vlakem počítat asi se 13 hodinami, ale díky vysokorychlostní trati se tato doba zkrátí asi na pět hodin. (čtk)