Do vozu napříště bez klíče
Již žádné hledání klíčů nebo otevírání dveří aut dálkovým ovladačem. Stačí, když majitel přiloží ke klice svou ruku, a za dvě desetiny vteřiny již může zasednout k volantu. Japonská společnost Hitachi nabízí toto zařízení, které pozná osobu, jejíž prsty jsou zakódovány v jeho paměti. Systém pracuje na principu paprsků v infračerveném spektru. Hitachi hodlá dát tento vynález do výroby co nejdříve a doufá, že bude brzy instalován v půl miliónu aut, které se prodávají v Japonsku.
Proti mikrospánku a poruše srdeční činnosti při řízení zasáhne zařízení, které nabízí největší japonský výrobce autodílů Denso. Pokud zavřete na delší dobu oči, systém nejen spustí klakson, ale začne na krk řidiče pouštět proud studeného vzduchu. Jak to zjistí? Čtecí zařízení sleduje nepřetržitě oči i výraz tváře, a pokud dojde k náhlé změně, spustí poplašný program. Vynález lze využít i tak, že když k volantu usedne jiný oprávněný řidič, sedadlo se okamžitě přizpůsobí jeho postavě. A samozřejmě pokud do auta vstoupí zloděj, vyšle zařízení pohotový signál na počítač nebo mobil majitele. Čidla na volantu přitom měří řidičův tep a tlak a jakékoliv nesrovnalosti může vysílačka hlásit rodinným příslušníkům nebo osobnímu lékaři.
Denso je největším japonským výrobcem autodílů a dvorním dodavatelem dynamické automobilky Toyota. A dobře prosperuje. V pátek oznámil za poslední půlrok zvýšení provozního zisku o dvanáct procent.

Informace na předním skle
Řadu nových vynálezů prezentuje na výstavišti Makuhari, které je právě hlavním městem světového automobilismu, společnost Calsonic Kansei. Proč se dívat na palubní desku, abyste zjistili, zda nepřekračujete povolenou rychlost, když si můžete tuto informaci zjistit na předním skle, aniž to ruší váš výhled na vozovku. Lze si tam promítat i mapu nebo itinerář jízdy a další údaje. Zatím je toto zařízení, jež využívá principu tekutých krystalů, velmi drahé. Jeho výrobce je nabízí za 4324 dolarů. Podobný systém už vyvinula i společnost Fujitsu Ten operující v USA. Řidič si na přední sklo promítá informace, které potřebuje k řízení, ale jeho spolujezdec si může zároveň pouštět nějaký film nebo televizní pořad. A oba vidí před sebou jiný obraz. Byť tutéž vozovku.
Na Tokijském autosalónu představují výrobci autodílů i jiné společnosti další zlepšení, třeba dětskou sedačku zabezpečenou proti bočnímu nárazu nebo úpravu vnitřku vozu pro psy a kočky tak, aby byli chráněni stejně, jako kdyby měli bezpečnostní pásy. Všechna tato zařízení a systémy jsou ovšem vesměs velmi nákladné, takže jimi přednostně budou vybavena auta luxusních tříd, jejichž uživatelům na nějakém tom dolaru navíc zpravidla tolik nezáleží.

Akino_Chrysler.jpgMnoho těchto novinek má nainstalován prototyp Akino z designérské a konstrukční dílny Chrysler. Včetně vnitřního světla, jež může být tónováno podle nálady či barvy kostýmu či obleku řidiče i spolujezdců. Jméno dala automobilka vozu podle jeho japonského designéra Akina Cučiji.


Akino_Chrysler_otevřený.jpgPrototyp modelu Akino z dílny firmy Chrysler využívá řady vynálezů, včetně vnitřního světla, jež může být tónováno podle nálady řidiče.

 


Není jistě náhoda, že většina vynálezů je vyvíjena v Japonsku. Jak napsal časopis Business World, nejen v automobilovém průmyslu zde působí závazný princip zvaný kaizen, který zavazuje pracovníky, aby společným úsilím zlepšovali dosavadní výrobky. A uváděli je také co nejrychleji do praxe.