Brazílie se už nemusí bát ropné krize

Geraldo Samor

Po třech desetiletích usilovné práce Brazílie uspěla tam, kde většina průmyslového světa selhala: vyvinula vlastní cenově výhodnou alternativu fosilních pohonných hmot. Připočítáme-li k tomu nově zjištěné naleziště ropy u jejího pobřeží, pak se opodstatněně očekává, že se Brazílie ještě letos stane energeticky soběstačnou zemí.
Chcete-li vědět, jak to funguje, sledujte devětatřicetiletého manažera Gildo Ferreiru, který se svým vozem VW Fox zastavil u čerpací stanice. Místo benzínu naplnil nádrž etanolem, vyrobeným z cukrové třtiny. Zatímco za potřebné množství benzínu by dal 36 amerických dolarů, za etanol zaplatil jen 29 dolarů. Jak řekl, pokud se ceny pohonných hmot nezmění, ušetří tak v letošním roce kolem 350 dolarů.

Řidiči mají na vybranou

"Flexibilní pohonné hmoty", jak jsou v Brazílii nazývány, řidičům umožňují načerpat si do nádrže etanol nebo benzín či směs obou. Prodejci se při odbytu aut již nemusí bát fluktuujících cen ropy, protože už sedm z každých deseti aut, prodávaných v této rozlehlé zemi, může jezdit na flexibilní paliva. Je štěstím pro tuto zemi, že má všechny předpoklady k výrobě etanolu z třtiny, a to dostatek půdy, dešťových srážek i levnou pracovní sílu.
První automobilkou, která v Brazílii zavedla vozy na flexibilní palivo, byl německý Volkswagen.
Spojené státy, které nyní dovážejí 60 procent své spotřeby ropy, pozorně sledují pokroky Brazílie. Nedávno přijatý zákon o energiích předpokládá zdvojnásobení výroby etanolu do roku 2012. Ale náklady v USA jsou až o 30 procent vyšší než v Brazílii. Vyrábí se tam totiž z kukuřice, která obsahuje škrob. A ten se musí před destilací extrahovat. Podle ministerstva energetiky USA to bude trvat celá desetiletí, než se náklady na výrobu etanolu srazí na 21 centů za litr. To je výrobní cena tohoto paliva v Brazílii.
Rovněž v Evropě je produkce etanolu mnohem dražší než v Brazílii. Světová banka odhaduje, že etanol, vyráběný z pšenice, vyjde na 36 až 48 evropských centů, což je víc než v USA i Brazílii.
Podnětem k využívání etanolu při pohonu aut byl první ropný šok v roce 1973, kdy se ceny ropy zvedly čtyřnásobně. Jednou z nejpostiženějších zemí byla tehdy Brazílie, závislá z 80 procent na dovozu ropy.

Zásluhy má vojenská vláda

Proto v roce 1975 tehdejší brazilská vojenská vláda generála Ernesta Geisela nařídila, aby se do benzínu přidávalo 10 procent etanolu. A v příštích pěti letech to bylo už 25 procent. To umožnilo platit za palivo v domácí měně, protože se etanol vyráběl doma. Vláda pomohla rozvinout cukrovarnický průmysl tím, že poskytla levné úvěry, aby výrobci cukru mohli postavit továrny na etanol, a garantovala jim pevné ceny. Vláda také založila ústav pro výzkum etanolu, a to jako součást laboratoří brazilského vojenského letectva, které vyvíjely motory poháněné výlučně etanolem. "Etanolové auto" se začalo v Brazílii prodávat v roce 1976.
O tři roky později, v době revoluce v Íránu, která vyvolala další světový ropný šok, Brazílie uspíšila své úsilí o alternativní palivo takzvaným Proalkoholním programem. V Brazílii je etanol nazýván "álcool", alkohol. Nový vojenský vůdce Joao Babtista Figueiredo nařídil v roce 1979 cukrovarům zvýšit výrobu etanolu. A státnímu ropnému gigantu Petrobras přikázal, aby byl etanol v prodeji u všech čerpacích stanic. Koncem téhož roku již italská automobilka Fiat dala na brazilský trh své první auto na etanolový pohon. Následovali ji další výrobci vozů.

Vědci dekódovali třtinu

Tato první auta měla na počátku ještě mouchy. Například za chladných rán se dala jen obtížně nastartovat, protože etanol se vznítí při vyšších teplotách než benzín. Etanolová auta se přesto stala velkým hitem, protože vláda subvencovala cenu domácího paliva, takže bylo o 35 procent levnější než benzín.
Výrobu etanolu zvýšilo i to, že brazilské výzkumné centrum dekódovalo DNA cukrové třtiny. Za posledních dvacet let vědci vypěstovali asi 140 druhů této rostliny. Průzkum ze satelitu jim pomohl vytipovat nejúrodnější oblasti a identifikovat pro každou oblast země nejvhodnější osivo. Jaime Finguerut, ředitel ústavu, odhaduje, že jejich výzkum snižuje náklady zemědělců o více než jedno procento ročně. Navíc se odpad při výrobě etanolu zpracovává na levné hnojivo, které zvyšuje bonitu třtinových plantáží. V roce 1975 se z hektaru třtiny vytěžilo 2000 litrů etanolu, dnes skoro 6000 litrů.
Jeden z výrobců aut na flexibilní palivo, Ford, propaguje svůj model Ecosport šotem, v němž se teenager rozhoduje, zda si na party vybere blondýnu či brunetu. Když dospěje, stojí s vozem u pumpy a obsluha se ho ptá: Alkohol, nebo benzín? A muž beze slova zvedne dva prsty. Chce směs benzínu a etanolu.