Šéf z Google mluvil, akcie spadly

Ještě nedávno prohlašoval šéf společnosti Google Eric Schmidt, že firma žije z vytváření dlouhodobé hodnoty pro své zákazníky, nikoliv pro akcionáře. Teď musí být opatrnější a jeho podřízení taky. Když totiž oznámil finanční ředitel společnosti George Reyes investorům, že růst příjmů z reklam se letos nevyhnutelně zpomalí, klesly akcie společnosti o 13 procent.
Google má z internetové reklamy přes 90 procent tržeb. Příjmy z reklamy na internetu sice vyletěly celosvětově z nuly před několika lety na loňských asi 10 miliard dolarů, jenže jejich nárůst se podle analytiků citovaných časopisem BusinessWeek zpomalí letos na "pouhých" 20 až 60 procent. Investoři své zklamání dali najevo výprodejem akcií.
Hodnota internetových firem totiž více než v jiných sektorech odráží nikoliv jen cenu hmotného majetku, ale hlavně očekávaný růst firmy - daný počtem zákazníků a plánovanými tržbami.
Reyes sice dodal, že pád tržeb nebude strmý, ale to příliš nepomohlo. Akcie firmy zůstaly sedm procent pod původní hodnotou. Je pravda, že se Google snaží nebýt "jen" internetovým portálem, nabízí i e-mail, knihovnu či hledání ve firemních dokumentech, ale dosud se mu nepodařilo stejně jako jeho konkurentům najít žádnou "zlatou žílu".
Navíc v poslední době čelí Google vlně kritiky z různých stran: za to, že bude cenzurovat výsledky svého vyhledávání v Číně; za neochotu vydat americkými úřadům svá data; za využívání cizích fotografií. A burzovní analytici kritizují jeho tajnůstkářský přístup k investorům. Rádi by věděli něco více o firemní strategii či důsledcích současných ztrát. Google jim možná na dnešním setkání v sídle firmy vyjde, i díky posledním událostem, vstříc.