Německá burza už žije fotbalem

Již za sedm měsíců propukne v Německu mistrovství světa v kopané. Pořadatelská země si od této globální události slibuje hospodářský impuls, na sto tisíc pracovních příležitostí, z nichž ovšem většina mistrovství nepřežije, i zvýšení známosti ve světě. A teď se přidali i burziáni.
"Kopaná je pro burzu horkým tématem už nějaký čas," vysvětlil Christian Schindler, analytik akcií při zemské bance spolkové země Porýní - Falc.

Pětice, která má šanci

Ve speciální studii zde experti vyhodnotili pět podniků kótovaných na německé burze, které by měly z mistrovství vytěžit zajímavý nárůst hodnoty svých akcií. Jde o firmy Adidas, CTS Eventim, Fluxx.com, Merck a placenou televizní stanici Premiere.
"Pro Adidas znamená mistrovství zvýšení obratu s výbavou pro fotbal o 3,5 procenta," řekl listu Frankfurter Allgemeine Zeitung burzovní analytik Stefan Steib, který je spoluautorem studie.
Na rozdíl od svého největšího rivala, firmy Puma, je Adidas generálním sponzorem. Na mistrovství tak budou jeho "tři proužky" využívat nejen národní mužstva, ale tuto značku obléknou i rozhodčí, vlajkonoši a mnoho lidí z organizačního týmu. A hlavně: všechna utkání se budou hrát s míčem Addidas.
Analytici ovšem nezamlčují ani určité riziko. Proces vstřebávání amerického konkurenta Reebok, kterého Adidas koupil v srpnu, není ještě u konce. Nelze vyloučit, že obvyklé těžkosti, které doprovázejí každou fúzi a akvizici, naruší pozitivní vlivy mistrovství a sníží očekávané zisky.
"Na burze není nikdy nic naprosto jisté, proto neradím k nákupu jen kvůli pozitivním vlivům mistrovství světa," upřesnil Steib v analýze pro list Handelsblatt. Ostatně, to se dá říci i o ostatních titulech, které jsou zatím považované za šampióny.
Společnost CTS Eventim je největším německým prodejcem vstupenek na sportovní podniky. Pro mistrovství prodává tři milióny vstupenek prostřednictvím internetu.
"Tím, že CTS získal tuto zakázku, podstatně zvedl svou známost ve světě. Dá se očekávat, že v návěsu na mistrovství získá i další podobné zakázky ze zahraničí," zdůvodnil Schindler své doporučení.
Třetím nadějným titulem je firma Fluxx. Jde v zásadě o sázkovou kancelář.
"Mistrovství v příštím roce může způsobit na trhu sportovního sázení v Německu skutečný průlom," uvádí studie. Rizikem je ovšem to, že spolkový ústavní soud ještě nerozhodl ve věci liberalizace sázkového trhu. Oba citovaní analytici počítají s pozitivním výrokem, který trh bude liberalizovat. Ovšem v opačném případě by to firmě Fluxx připravilo problémy - a těm, kdo se rozhodnou investovat do jejích cenných papírů také.

Televize a zase televize

Těžkosti podobného druhu se oproti tomu nedají očekávat u firmy Merck. Vyrábí mj. směs, která je základem pro technologii tekutých krystalů. A ty se používají nejen v obrazovkách počítačů, ale stále více také u televizorů, které půjdou ještě před mistrovstvím na dračku.
"Merck má v podstatě v technologii tekutých krystalů monopol. Očekáváme vysoké výnosy," konstatuje Steib.
Ze stejného důvodu doporučují analytici zemské banky Porýní Falce také akcie televizní stanice Premiere. Ta si jako jediná v Německu zajistila práva přímých televizních přenosů všech 64 zápasů včetně repríz. Stanice zřizuje zvláštní "fotbalový" kanál a bude vysílat 24 hodin denně.
Navíc budou zápasy vysílané v HDTV standardu, takže se Premiere odpoutá i od konkurence technicky. Ve studii akciových analytiků patří i toto doporučení k těm, které jsou dávány s největší jistotou.