Vyhlídky aerolinií se zhoršují

Aerolinie zažívaly období docela slušných zisků - ty však nemusí dlouho vydržet. Nick van den Brul, analytik BNP Paribas, pro agenturu Bloomberg varuje - vysoké ceny paliv a tvrdé konkurenční tlaky nízkonákladových aerolinií a internetových služeb mohou situaci brzy změnit.
Letecké společnosti v současnosti těží z posilujícího objemu letecké přepravy, který mimo jiné vyvolal i boom internetu, a tím i širší nabídka levnějších služeb. Počet pasažérů roste, v září podle asociace leteckého průmyslu IATA stoupl oproti loňskému roku o 8,2 procenta. Experti IATA však upozorňují na snižování objemů nákladní přepravy, která je indikátorem zdraví v sektoru - vysoké ceny paliv ji začínají dusit. Na osobní leteckou přepravu tento efekt zatím neměl takový vliv.
Většina aerolinií zavedla palivové příplatky k cenám letenek a má navíc nasmlouváno palivo přibližně do poloviny příštího roku za fixní ceny v rozmezí 45 až 49 dolarů za barel. Kontrakty však řadě firem příští rok částečně vyprší a bude třeba uzavřít nové podle nových cen. Ceny ropy se přitom točí kolem 60 dolarů za barel.
Analytici navíc předpovídají, že pasažéři budou v budoucnu kvůli zpomalující ekonomice a růstu nákladů na život víc šetřit a odmítnou akceptovat další zvyšování cen letenek. "Situace je zoufalá," neskrýval obavy pro agenturu Reuters šéf německé Lufthansy Wolfgang Mayrhuber. Lufthansa byla také ovšem jediná z velkých evropských aerolinek, která v září ohlásila zpomalení růstu počtu pasažérů. Jak se to odrazí na jejích výsledcích, které má vydat ve čtvrtek, ještě není jasné.
British Airways, které se zatím s vysokými cenami paliva vyrovnávaly velmi dobře kvůli důkladné reorganizaci a tvrdým úsporným škrtům, ohlásily pokles zisku ve druhém čtvrtletí letošního finančního roku o 24 procent. Přispěla k němu stávka na letišti Heathrow, která BA stála 79 miliónů dolarů. Šéf aerolinek Willie Walsh vidí budoucnost jasně - do roku 2007 musí koncern snížit náklady o dalších 300 miliónů liber.
Přesto jsou na tom aerolinky lépe, než se očekávalo - provozní zisk totiž stoupl o 6,5 procenta.
V červených číslech se ocitly poprvé za poslední dva roky největší asijské aerolinie Japan Airlines se ztrátou 102 miliónů dolarů. Důvod? Opět především vysoké ceny paliv a nehospodárné lety.
Ztráty amerických aerolinií odhaduje IATA pro letošní rok na 8,8 miliardy dolarů. Ve středu ohlásí čtvrtletní výsledky Delta Airlines a US Airways. Delta se musela uchýlit pod bankrotovou ochranu, US Airways jí unikly fúzí. Dobře si zatím vedou nízkonákladové aerolinie. Ryanair včera vykázal rekordní zisk ve výši 32 procent především díky rostoucímu počtu pasažérů. V srpnu přepravila irská společnost 3,26 miliónu cestujících, kdežto BA jen 2,57 miliónu. Přesto i ji tlačí vysoké ceny paliv, takže analytici očekávají zpomalení růstu.