Krizový manažer Delphi naráží na odpor odborů

Největšího amerického výrobce autodílů Delphi postihl letos nejen bankrot, ale nyní mu hrozí i ničivá stávka. Ta by znamenala katastrofu pro jeho hlavního odběratele, automobilku General Motors, která je na něm existenčně závislá.
Zda k zastavení práce skutečně dojde, to závisí především na vyjednávacích schopnostech i trumfech v rukávu dvou mužů. Zkušeného předáka silné odborářské centrály UAW Rona Gettelfingera a ostříleného profesionálního krizového manažera Roberta "Steva" Millera, šéfa společnosti Delphi.

Millerovy sekačky na mzdy

Odborář se rozhořčuje, že šéf Miller hodlá snížit hodinovou mzdu pracujících z nynějších průměrných 25 na pouhých 12,5 dolaru. Ale že si zároveň u bankrotového soudu vymohl vysoké odměny pro krizový management, což Gettelfinger označil za "nemravné". Sám Miller sice plat nedostává, zato však za příští rok dostane odměnu tři milióny dolarů. Když výkonný ředitel Miller nedávno navštívil jednu z továren Delphi v Lockportu, uvítali ho tamní pracovníci v tričkách s nápisem "Millerovy sekačky. Sekají mzdy". Jenže šéf, který stojí v čele Delphi od července, převzal podnik v havarijním finančním stavu a trpělivě vyjednával se šesti odborovými organizacemi, včetně největší z nich, UAW, aby reálně zvážily nutnost snížení nákladů. Jinak že hrozí bankrot. Odbory však Millerovi nechtěly vyjít vstříc ani o píď, takže v říjnu vyhlásil ochranu podniku před věřiteli. Odborářský předák Gettelfinger tvrdil, že k bankrotu vůbec nemuselo dojít, že by se podnik s 36 tisíci zaměstnanci mohl vymanit z krize i bez ochrany bankrotového soudu. UAW a další odborové centrály bankrot označily za "diktát vedoucí k radikální destrukci životní úrovně pracujících v americkém průmyslu".
Miller byl opačného názoru. Má totiž zkušenosti z předchozího angažmá například v ocelárnách Bethlehem Steel, že právě bankrotem je možno prodělečný a zadlužený podnik co nejrychleji postavit na nohy. Krizový management hodlá dostat Delphi do černých čísel už v polovině roku 2007.

Stávkový fond je obrovský

Vyjednávací pozici pracujících Delphi, jimž kromě sražení platů hrozí i snížení dalších výhod, posiluje stávkový fond centrály UAW. Je v něm 900 miliónů dolarů, což by podle listu Detroit Free Press mohlo vydržet na financování stávky po dobu nejméně osmi měsíců.
Jenže Gettelfingerovou slabinou je, že UAW hájí i zájmy zaměstnanců největšího světového výrobce vozů General Motors (GM). Kdyby totiž Delphi kvůli stávce přestala dodávat autodíly GM, nynější odbytová krize automobilky by se nejen ještě prohloubila, ale přivodilo by to i její případný kolaps. Delphi jí dodává ročně součástky za čtrnáct miliard dolarů.
Šéf Steve Miller s odborovou organizací UAW zatím nevyjednává. Předák Gettelfinger si podle agentury Dow Jones News postěžoval, že s managementem Delphi "neexistuje žádný vztah, žádná vzájemná důvěra, což je hanebné". Mluvčí Delphi tento výrok odmítl komentovat. Poukázal však na to, že ve hře není jen UAW, ale i další odborové centrály, které zastupují zájmy některých profesí v podniku. A cílem managementu je "dosáhnout konsensuální dohodu se všemi". Jak dodal, vedení Delphi doufá, že s nimi dohodne "restrukturalizaci mezd a výhod tak, aby lépe odrážely úroveň, jakou platí konkurence".

Manažery je třeba zaplatit

Odbory jsou samozřejmě frustrovány, že příjmy zaměstnanců "budou očesány", zatímco manažeři mají své platy a odměny zaručeny, napsal Doron Levin, automobilový komentátor agentury Bloomberg.
Není však namístě manažery obviňovat z chamtivosti, pokračuje. Odborníci se shodují v tom, že udržet či získat manažery pro zbankrotovalou firmu je finančně náročné. A riziko, že dojde k exodu některých členů krizového managementu, by neprospělo nikomu, ani odborové centrále UAW, konstatuje Doron Levin.