Loeb dojel druhý a má opět titul

Francouz Sébastien Loeb obhájil titul mistra světa v automobilových soutěžích. Do cíle Japonské rallye v Obihiru dojel s vozem Citroen na druhém místě, což mu už tři závody před koncem šampionátu stačilo k zajištění celkového prvenství. V Japonsku zvítězil Fin Marcus Grönholm s peugeotem, Roman Kresta skončil s fordem na bodovaném sedmém místě. Němec Armin Schwarz dojel se Škodou Fabia na desátém místě, druhý jezdec mladoboleslavského týmu Mikka Hirvonen skončil už po první etapě.
Jednatřicetiletému Loebovi stačilo v Japonsku dojet nejhůř na třetím místě a tomu také přizpůsobil taktiku. "Upřímně řečeno mě nezajímalo, jestli budu první, druhý, nebo třetí. Hlavní bylo vyhrát šampionát," řekl v cíli. V průběhu závodu se držel většinou na klíčovém třetím místě, o příčku výš se posunul po defektu Pettera Solberga. Norský pilot měl smůlu, z vedoucí pozice musel odstoupit třicet kilometrů před cílem poté, co v předposlední rychlostní zkoušce najel se svým subaru na velký kámen a poškodil zavěšení kol. Stálo ho to druhé místo v průběžném pořadí MS, na kterém ho vystřídal Grönholm.

Nejistá budoucnost

Francouzský šampión Loeb dominoval letošnímu seriálu mistrovství světa v rallye s velkou převahou. Vyhrál osm ze třinácti dosavadních závodů, což se ještě nikomu před ním nepodařilo, a také šňůra šesti vítězství v řadě od Nového Zélandu po Argentinu nemá v historii obdoby. Navázal na loňský úspěch a jako čtvrtý jezdec v historii obhájil titul. Naposledy se to podařilo Finovi Tommimu Mäkinenovi v roce 1999, kdy završil sérii čtyř prvenství, před ním dokázali vyhrát dvakrát za sebou ještě jeho krajan Juha Kankkunen (1987) a Ital Massimo Biasion (1989).
Pilot týmu Citroen letos zaujal i gestem hodným krále. Před čtrnácti dny v Británii si nechal úmyslně udělit dvě minuty penalizace, aby neslavil titul v den, kdy zahynul Michael Park, spolujezdec estonského pilota Markka Märtina.
Během čtyř let vyhrál Loeb 18 závodů, přesto zatím neví, kam v příštím roce zamíří. Citroen se totiž nejspíš odhlásí ze seriálu mistrovství světa. "Rád bych si vybíral, ale teď to vypadá takhle: Ford anebo nic. Škoda ještě není připravena vyhrávat, v Subaru to vypadá, že mě nechtějí, a já bych nechtěl dělat dvojku Solbergovi. V Mitsubishi zase nemají příliš jasno o své budoucnosti," uvedl už před Britskou rallye.
Škodovkám se v Japonsku znovu nedařilo podle představ. Vedoucí továrního týmu Škoda Motorsport Martin Mühlmeier litoval, že hned v první etapě skončila rallye pro Fina Mikku Hirvonena, na kterého Mladoboleslavští hodně spoléhali. "Mikkův perfektní start nás naplnil optimismem, že bychom mohli soutěž dokončit s dobrým výsledkem. Pak ale udělal chybu a vylétl z trati," uvedl Mühlmeier v tiskové zprávě.

Krestovi se dařilo

Mnohem lépe se rallye vydařila jedinému českému pravidelnému účastníkovi seriálu Krestovi, který si po připsal další dva body do hodnocení MS. Celkem jich má na svém kontě 18 a je osmý. "Byla to velmi složitá rallye, ale já jsem se snažil učit. Včera jsme si docela dobře zazávodil i s Gardemeisterem a jsem rád, že se nám podařilo dosahovat srovnatelných časů," řekl Kresta. (čtk)

Rallye Japonsko: 1. Grönholm (Fin./Peugeot) 3:25:32,0, 2. Loeb (Fr./Citroen) -1:22,1, 3. Atkinson (Austr./Subaru) -2:40,0, 4. Duval (Belg./Citroen) -2:59,4, 5. Rovanperä (Fin./Mitsubishi) -3:59,8, 6. Gardemeister (Fin./Ford) -4:32,3, 7. Kresta (ČR/Ford) -5:32,1, 8. Carlsson (Švéd./Peugeot) -6:39,1,...10. Schwarz (Něm./Škoda) -12:07,4. Průběžně (po 13 z 16 závodů): 1. Loeb 107 b., 2. Grönholm 71, 3. P. Solberg (Nor./Subaru) 65, 4. Märtin (Est./Peugeot) 53, 5. Gardemeister 50, 6. Rovanperä 31, ... 8. Kresta 18, 18. C. McRae (Brit./Škoda) 2. Pohár konstruktérů: 1. Citroen 150, 2. Peugeot 128, 3. Ford 81, 4. Subaru 78, 5. Mitsubishi 58, 6. Škoda 12.