Nejhorší silnicí v Česku je podle čtenářů HN a posluchačů Motožurnálu Českého rozhlasu tah z Brna na Svitavy. "Svým stavem je to průměrná okreska, provozem malá dálnice. Když pojedete z Brna, všimněte si pomníčků, najdete je na každém kilometru," popsal silnici František Tenora, jeden z více než tří set čtenářů, kteří tuto silnici označili za nejhorší v Česku.

Celkem se na výběru nejhorší silnice podílela téměř tisícovka čtenářů. Podle jejich názoru na druhém místě skončil hlavní tah na Polsko z Hradce Králové do Náchoda a na třetím místě silnice ze Znojma do Pohořelic.

Na nejhorší silnici z Brna do Svitav lze najít téměř všechny neduhy, kvůli kterým jsou české silnice nebezpečné. Je přetížená, úzká a rozbitá. Řidiči tu umírají hlavně při předjíždění přes plnou čárou, vinou vysoké rychlosti a na nebezpečných křižovatkách. Bezpečné to příliš není ani v obcích. Když celý den redaktoři HN mapovali dění na silnici, policejní hlídku bylo vidět jen na jednom místě, a to když řešila dopravní nehodu na jedné z nejzatíženější křižovatek s odbočením na Blansko.

Čekání na dálnici

O nehody tu přitom není nouze - v ten den tu boural jak kamion, tak na druhém konci sedmdesátikilometrové silnice osobní auto. A podobně jako v případě dalších problematických silnic v Česku ani tady není řešení v dohledu.

Změny by přitom silnice potřebovala hned ve třech rovinách. Opravit současnou místy neuvěřitelně rozbitou silnici, a to co nejdříve.

Silnice z Brna do Svitav, která je hlavním tahem i z Rakouska na Polsko, má být nahrazena dálnicí. Rychlostní silnice tu však bude stát nejdříve v roce 2013, stále totiž není vyřešeno, kudy povede v okolí Brna.

Ředitelství silnic a dálnic se totiž do úprav úzké silnice, kde kamiony o sebe škrtají zpětnými zrcátky, nechce.

Podobně přitom trpí i další silnice v nejhorší šestici, jako třeba tah z Hradce Králové na Náchod nebo z Prahy do Karlových Varů. Postoj státu je vždy stejný: proč investovat do něčeho, co za pár let nahradí dálnice?

A aby změny byly dokonalé, podél silnic a na silnici by měly být vidět policejní hlídky. Právě tato změna by přitom mohla být nejsnáze dosažitelná.

Nový šéf dopravních policistů Martin Červíček slibuje, že se policie pustí do změn třeba v dopravním značení u problematických lokalit.

Červíček přitom na policejní prezidium přišel z Náchodska - a po druhé nejhorší silnici odtamtud jezdí do Prahy pravidelně. "Stále se dá přehodnotit značení v některých úsecích, jestli je vhodné a srozumitelné. Chceme ta riziková místa pokud možno co nejdříve zmapovat. Zjistit, zda tam není možnost nějakých větších úprav - nejen změnit značky, je to i otázka budování bezpečných únikových prostorů nebo kruhových objezdů," říká Červíček.

Bude už policie u silnic?

Policisté však hlavně chybějí na silnicích. Řidiči tak jezdí rychle a nebezpečně předjíždějí. Přitom policisté říkají, že když měří, na řidiče to zabírá a zpomalují.

"Třeba loni jsme v prvním pololetí měřili 110 hodin a řešili 377 přestupků. Letos to bylo už 214 hodin a jen 645 přestupků," říká šéf jihomoravské dopravní policie Leoš Tržil. Na silnici však zlepšení vidět není. "Máme málo policistů. Někteří jsou na školení místo v terénu," dodává Tržil.

"My sice máme málo lidí, ale to se dá řešit. Stačí jen, aby si policisté v regionech řekli, kde přesně je trápí rychlost řidičů, kde kolabuje doprava. Jde třeba o to, aby šéf okresního ředitelství vyhlásil na měsíc dvě nebo tři dopravně bezpečnostní akce," říká Červíček.

Ta by pak měla probíhat tak, že kromě dopravních policistů budou na vytipovaných místech stát i "běžní" policisté v uniformě. "To může dělat příslušná hlídka z obvodního oddělení během své služby," dodává Červíček.

Tohle všechno však už mělo dávno fungovat. Podle Červíčka to však nebude novinka, pouze bude tento nový způsob kontrol více vidět.

HN_070831_05p.gif

Šest nejvíce nebezpečných silnic podle hlasování čtenářů HN