Od včerejška se řidičům zkrátila cesta mezi Ostravou a Bohumínem. Pro veřejnost se tu otevřelo prvních 17 kilometrů dálnice D47.

Za první část dálnice zaplatil stát 16,2 miliardy korun. Celá osmdesátikilometrová dálnice mezi Lipníkem nad Bečvou a česko-polskou hranicí by měla být dokončena v roce 2010 a stát za ni zaplatí téměř 60 miliard korun.

"Ostravskou částí bude během osmi let projíždět až 40 tisíc vozidel denně," uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Mezi ostravskou Rudnou ulicí a Starým Bohumínem mohou od neděle lidé jezdit osobními auty zatím bez dálničních známek. Řidiči nákladních vozidel ale musí počítat s mýtnými branami. Dálniční průtah Ostravou odvede dopravu ze západu na severovýchod města. Podle ostravského primátora Petra Kajnara dálnice zvyšuje atraktivitu regionu v očích investorů, v krajině však zůstane "civilizační jizvou".

Na prvním dálničním úseku D47 budou řidiči projíždět čtyřmi mimoúrovňovými křižovatkami. V úseku je také 25 mostů v celkové délce zhruba tři kilometry. Další části dálnice se budou otevírat postupně. V dubnu 2008 spojí dálnice Ostravu s Bílovcem, v listopadu bude dokončen úsek mezi Lipníkem nad Bečvou a Bělotínem, o rok později úsek do Bílovce. Celou stavbu uzavře v roce 2010 poslední část mezi Bohumínem a polskou dálnicí A1.