reklama
reklama
7. 7. 2005 | poslední aktualizace: 7. 7. 2005  15:54

Šéf Klezmatics:"Vaše festivaly připomínají Woodstock"

Američtí Klezmatics koncertují v České republice pravidelně, pokaždé však dokážou něčím neobvyklým překvapit.
reklama

/Od našeho spolupracovníka/

Klezmatics_240.jpgAmeričtí Klezmatics, označovaní někdy jako "Rolling Stones klezmeru", jsou jedním z hlavních lákadel festivalu Colours Of Ostrava, který začíná zítra. Tato v Česku již zavedená kapela před lety odstartovala renesanci klezmeru, tedy staré židovské hudby z východní Evropy. Klezmatics si jako hosty své scény na ostravském festivalu vybrala skupina Čechomor.
"Máme s Čechomorem mnoho společného: kořeny v lidové hudbě, mnohostrannost a přizpůsobivost muzikantů, kteří jsou zvyklí pohybovat se v mnoha žánrech, a lásku k přenášení extatických tradic lidové hudby na rockové publikum," říká kapelník Klezmatics, trumpetista a skladatel Frank London.

HN: V České republice jste zatím vystupovali převážně na komorněji laděných akcích. Jak vnímáte hraní na velkých multižánrových festivalech, jakým je ten ostravský?
Je to ohromná zábava! Festivaly ve střední a východní Evropě jsou vzrušující. Svou atmosférou se velmi blíží starým americkým festivalům, jako byl Woodstock nebo Monterey Pop. Vždy reagujeme na energii publika a snažíme se tu energetickou hladinu ještě pozvednout.

HN: Jaká bude dramaturgie vašeho ostravského vystoupení?
Dramaturgii vždy připravíme až v zákulisí těsně před vystoupením, podle toho, jak vnímáme náladu publika a celého festivalu. Výběr repertoáru je vždy dost spontánní.

HN: V České republice vystupujete často, stihli jste si všimnout zdejší hudby?
Nejprve a nejsamozřejměji mě napadnou Plastic People of the Universe. Když jsem vyrůstal, byl jsem doslova fanatickým fanouškem Franka Zappy, který je takovým pojítkem mezi námi všemi. Jeho rané práce byly pro nás i pro celý svět neuvěřitelně inspirativní. Měli jsme to potěšení setkat se s Plastic People na koncertu v paláci Akropolis. To byl trip! Také jsem se zamiloval do hudby Milana Svobody. Pokud se budeme bavit nejen o muzikantech, ale o umění obecně, pak jsem velkým příznivcem české literatury. Například to, jak psal Josef Škvorecký o jazzu, je prostě nádherné.

HN: Vytvářel jste hudbu k česko-americkému loutkovému představení Golem. Existují už nějaké konkrétní plány na jeho uvedení v Praze?
To je můj společný projekt s loutkářem Vítem Hořejšem, uměleckým šéfem Česko-amerického loutkového divadla, ne projekt Klezmatics. Zatím žádné konkrétní plány nemáme, ale bylo by skvělé předvést tuhle avantgardní a zároveň tradiční česko-židovskou šou na nějakém z letních pražských festivalů. Hudba k představení je klezmer, ale také trochu funky.

HN: Chystáte i další vlastní "vedlejší" projekty?
Mám připravené dva. První spolu s Frank London's Klezmer Brass Allstars. CD vyjde v září a hraje na něm přes čtyřicet muzikantů z deseti zemí, zpívá se v šesti jazycích. Pojednává o karnevalu a potkají se tam dechy s elektrickými kytarami, chasidské zpěvačky s bubeníky z Brazílie. Druhým extrémem bude CD Hazonos, které připravuji s velkým židovským zpěvákem sakrální hudby Jacobem Ben-Zionem Mendelsonem. Pokusili jsme se transformovat starou posvátnou hudbu synagog do free-jazzových, duchovních improvizací. Oba projekty předvedeme v létě živě na Festival of Jewish Culture v Krakově a na KlezMORE Festival ve Vídni.

HN: Poslední album jste natočili živě loni. Máte už nějakou představu, jak by mělo vypadat další album?
Naprosto přesnou. Na našem příštím CD budeme pracovat s texty, v angličtině, ne v jidiš, legendárního amerického písničkáře Woodyho Guthrieho. Woody Guthrie má vzrušující a relativně neznámou židovskou rodinnou historii.

HN: Tvorba Klezmatics je proslulá mimo jiné tím, jak přirozeně dokážete míchat židovskou hudbu s nejrůznějšími vlivy, od hudby cikánské přes hudbu arabskou až po jazz...
Když je někdo opravdu uvnitř hudby nebo kultury, je mu v ní pohodlně, pak může být při interakcích s jinými kulturami svobodný. Spolupracujeme s jinými klezmerovými muzikanty, někdy s jinými Židy, kteří ovšem klezmer nehrají, jako třeba s Joshuou Nelsonem, a jindy s hudebníky z úplně jiných kultur. V současnosti například s izraelsko-arabským rockovým zpěvákem Ehudem Banayem.

HN: Jak jste přišli na nápad natočit poslední album s černým gospelovým zpěvákem Joshuou Nelsonem?
Přirozenost našeho spojení je v tom, že jak Afroameričané, tak Židé prožili zotročení, perzekvování a nakonec osvobození. A obě kultury mají velkou písňovou tradici, která o boji za svobodu vypovídá. Naše poslední nahrávka vznikla na koncertě, který jsme nazvali Freedom Songs. Tou svobodou v názvu myslíme ne kolonialisty přikázanou takzvanou svobodu, ale skutečné vnitřní osvobození, o kterém zpíval Bob Marley.

reklama
Zobrazit náhled
Zbývá 1000 znaků
Článek neobsahuje komentáře.

Nový občanský zákoník

Kmenový list

Největší změna soukromého práva za 20 let.
Co se změní pro vás?

Vstupte do speciálu iHNED.cz
Nejčtenější
reklama
VIDEO
Stavba dálnice, ilustrační foto
Petr Koděra
Jiří Veigert se chce vrátit do funkce šéfa provozu na Ředitelství silnic a...
VIDEO
Jiří Pospíšil, bývalý místopředseda ODS, nyní kandidát do europarlamentu za TOP 09
Šance stát se letos v květnu europoslancem v barvách TOP 09 stojí 20 až...
reklama
reklama
reklama