Letecká charterová společnost Travel Service, která provozuje nízkonákladové linky Smart Wings, nabídne od prázdnin zákazníkům lety do nových měst.
Jako první "low-cost" bude létat z Prahy do Budapešti či Bruselu. Přibudou i další prázdninové destinace: bulharská letoviska Varna a Burgas, italské Benátky či dánská Kodaň.


HN: Konkurence se mezi nízkonákladovými dopravci za poslední rok výrazně přiostřila. Na český trh přišla další společnost Sky Europe. Ceny letenek od jejího vstupu na pražské letiště v Ruzyni opět klesají. Co to pro Smart Wings znamená?
Na každém novém "soupeři" je něco pozitivního. Po vstupu Sky Europe na pražský trh se například zvedla další vlna zájmu o cestování low-cost letadly.


HN: Co chcete udělat pro to, aby si lidé při cestách po Evropě vybírali právě vaše lety?
Snažíme se neustále zvyšovat kvalitu cestování. Například pro byznys klientelu nabízíme různé doplňkové služby. Umíme jí zajistit VIP salónky na různých letištích nebo jim nabídnout speciální catering. Zvyšování úrovně servisu se ale netýká jen byznysmenů. Občerstvení na palubě v ceně letenky nabízíme jako první v Evropě všem našim pasažérům.


HN: Mluvíte o vyšším standardu pro cestující? Nejde to ale proti principu "nízkonákladových" aerolinií?
Ne. V průměru jsou naše letenky stále levnější - a to i v případě, že nabízíme nadstandardní balíček služeb.


HN: Sky Europe v uplynulém týdnu nabídla všem pasažérům, kterým zrušíte let, lístek za korunu. Kolik letů jste zrušili?
Pokud musíme let zrušit, pak pro naše klienty seženeme náhradní spojení. Třeba s jinou leteckou společností. Takových případů je ale minimum. Tak do dvou procent ročně z několika tisícovek letů.


HN: A zrušili jste někdy lety bez náhrady?
Ne.

Loni jsme byli na nule, letos již dosahujeme zisku


HN: Jaké budou vaše hospodářské výsledky za loňský rok?
Ještě nemáme výrok auditora, proto nechci o přesných hospodářských výsledcích spekulovat.


HN: Přesto - musíte mít alespoň přibližnou představu
Řekněme, že hospodářské výsledky celého Travel Service budou plus minus na nule. To je podle mého názoru při obratu přes pět miliard a neustále rostoucí ceně ropy velmi dobrý výsledek.


HN: Ještě před rokem se objevovaly zprávy, že Smart Wings je prodělečným byznysem. Jak si stojí levné linky nyní?
Za první čtyři měsíce tohoto roku flotila Smart Wings byla v zisku.


HN: Můžete být konkrétnější?
Pohybuje se ve stovkách tisíc eur.

Budeme létat i mezi Prahou a Bruselem či Kodaní


HN: Plánujete další expanzi?
Nedávno jsme pro Smart Wings otevřeli novou základnu v Budapešti, odkud budeme létat do šesti měst - do Paříže, Říma, Milána, Prahy, Barcelony a Madridu.
Porozhlížíme se ale i po jiných zemích, ve kterých bychom založili v budoucnu bázi a létali na pravidelných linkách.


HN: Na jakých dalších nových linkách budete létat z Prahy?
Od podzimu to bude zmíněná Budapešť, již v létě budeme nově také létat do bulharských letovisek Burgasu a Varny, dále do Bruselu, Benátek, Kodaně a Barcelony.


HN: Do jakých zemí se chystáte, kde jinde chcete otevřít další základnu?
Jak jste sama řekla, na trhu levných aerolinií je velká konkurence a my právě proto nechceme zveřejňovat své plány.


HN: Bude se vaše expanze týkat pouze nízkonákladových linek?
Určitě ne. Chceme posílit i naši charterovou flotilu, která je zatím pro naši společnost tahounem. Chceme například koupit pět nových letadel. To první - Boeing 737-800 bychom měli dostat již v květnu příštího roku.
Další čtyři, také boeingy, bychom pak měli přebrat pravděpodobně na přelomu let 2007 a 2008. U těchto letadel ale ještě nevíme, pro kterou flotilu budou prioritně létat.


HN: Kupujete úplně nová, nebo repasovaná letadla?
Kupujeme zcela nové stroje. Dva z nich by měly být ze zcela nové řady 737-900ER, kterou zatím Boeing žádné letecké společnosti nedodal. Tento typ letadla se v Seattlu teprve dokončuje. Jedná se o střednětraťová letadla, která budou mít prodloužený dolet. To je pro charterové lety výhodné.


HN: Kolik za letadla zaplatíte?
Ještě nemáme na konečnou cenu podepsanou smlouvu. V každém případě ale budeme tato letadla kupovat na operativní leasing.

Prodej Travel Service uvízl na mrtvém bodě


HN: Jaké plány máte s charterovou flotilou Travel Service?
Travel Service se nyní daří více než dobře. Když jsme ale leteckou společnost zakládali, věděli jsme, že je to záležitost pro deset až patnáct let.
Trend v dopravě lidí po světě je totiž jasný.
Mladí lidé si stále častěji rezervují hotel přes internet, auto si půjčí přes internet a cestovní pojištění uzavřou přes web nebo po telefonu. Služby cestovních kanceláří bude potřebovat stále méně lidí. Proto jsme přišli se Smart Wings.


HN: Jednáte stále s Českými aeroliniemi o prodeji charterů? Bývalý prezident ČSA Jaroslav Tvrdík měl o vaši charterovou flotilu velký zájem. Dokonce s prodejem společnosti souhlasil i antimonopolní úřad.
Jednání byla po nástupu nového vedení ČSA přerušena. Na otázku, co tedy bude s chystanou akvizicí, nemohu v tento okamžik odpovědět.
Travel Service je nyní každopádně největším charterovým dopravcem v zemi. Na dovolenou z Česka do ciziny vozíme klienty asi padesátky cestovních kanceláří. Chcete-li to v procentech, pak ovládáme asi 55 procent českého charterového trhu.

Roman Vik
Roman Vik (45) založil největší českou soukromou leteckou společnost Travel Service v roce 1996. V současnosti je jejím akcionářem a generálním ředitelem. Travel Service patří do skupiny Unimex Group. Ta vlastní mimo jiné Čedok, Canaria Travel nebo CK ESO. Skupina provozuje i síť hobbymarketů OBI. Je také významným dovozcem vín a destilátů.
Dopravce nyní ovládá více než polovinu českého trhu nepravidelné letecké přepravy. Více než rok provozuje i nízkonákladové linky Smart Wings. Ve flotile má deset boeingů. V roce 2001 založil dceřinou společnost v Maďarsku.
Vik vystudoval VŠE, ekonomiku vnitřního obchodu. V 90. letech podnikal ve výpočetní a kopírovací technice.
Vik je ženatý. O svém soukromí nemluví.