Jančura bude mít i hotely


Český podnikatel roku Radim Jančura si "vybudoval jméno" na žlutých autobusech Student Agency. Kromě jízdenek jeho firma s ročním obratem 1,9 miliardy korun prodává i letenky a zprostředkovává zahraniční pobyty. Tím však aktivity Brňáka Jančury nekončí. Spouští síť internetových kaváren, připravuje řetězec levných hotelů a kupuje "žlutý vlak". I proto letos v Monte Carlu reprezentoval Česko na vyhlášení soutěže Světový podnikatel roku 2006.
"Do konce roku chceme nabídnout internetové kavárny ve většině krajských měst," říká Radim Jančura. Tak jako u všech produktů i v případě internetu bude firma sázet na cenu. Minutu surfování nabídne za padesát haléřů. Už nyní spustila internet café na autobusových nádražích v Brně a Praze, brzy přibude také Ostrava a České Budějovice.
Příští rok se ve Student Agency ponese také v duchu budování hotelové sítě čtyřhvězdičkových hotelů.
I v tomto případě sází Jančura na cenu a ubytování chce nabízet za ceny tří hvězd. "První hotel otevřeme v Brně. Až se naučím být dobrý hoteliér, přibudou další hotely ve větších městech," dodává Jančura.
Na seznamu připravovaných aktivit firmy nechybí ani zlepšení dopravy. Ještě letos Student Agency rozšíří své linky o trasy České Budějovice - Praha a Zlín - Praha. V horizontu dvou let pak počítá se startem "žlutých vlaků". "Právě vybírám vlak mezi firmami Siemens, Bombardier a Stadler," dodává Jančura, který chce jezdit sice pomaleji, ale za mnohem nižší ceny než konkurenční Pendolino.
Student Agency plánuje také vstup do mobilních telefonů. "Až se telefonní operátoři rozhodnou vpustit mezi sebe i virtuální mobilní operátory, budu prvním z nich," slibuje Jančura.

Radim Jančura začínal s podnikáním už jako student v roce 1993. Tehdy vyrazil "na vlastní pěst" do Anglie - jen s batohem, bez předem sehnané práce a s padesáti librami v kapse.
Právě v Anglii se poprvé setkal s au-pair, dívkami, které jezdily do anglických rodin hlídat děti.
Jejich zkušenosti ho inspirovaly k založení firmy, která by "zahraniční výlety za prací" organizovala. Sám sice ještě studoval, a to dokonce na dvou vysokých školách souběžně, přesto krátce po návratu z Anglie začal podnikat.

Investory zatím odmítá

"V jedné škole jsem říkal, že chodím do té druhé, a přitom jsem seděl v kanceláři," vzpomíná Jančura. Jeho firma Student Agency měla jednoho zaměstnance, ale díky strategii nízkých cen se jí začalo brzy dařit.
Už v roce 1998 získala společnost mezinárodní cenu pro největší světovou au-pair agenturu.
K au-pair pobytům v Anglii Jančura brzy přidal i pracovní pobyty ve Spojených státech a v dalších zemích.
Až do roku 1999 Student Agency zaměstnávala pouhou desítku pracovníků. Obrat společnosti však prudce rostl a v roce 2000 dosáhnul sto padesáti miliónů korun.
Přestože firma nemůže růst tak rychle, jak by mohla s pomocí případných investorů, vstup cizího kapitálu do Student Agency Jančura odmítá.
"Pár investorů se mi ozvalo, jedním z nich byla i Penta. Investora však nechci, pak by se náš zisk už nedělil tak příjemně," říká s úsměvem Jančura.
V současnosti má firma zhruba pět set zaměstnanců a kromě studentských "výjezdů za hranice" nabízí také letenky a jízdenky do svých žlutých autobusů. Sázka na levnou dopravu Radimu Jančurovi vyšla. V loňském roce byla Student Agency vyhlášena nejlepším českým dopravcem a jednou ze sta nejobdivovanějších českých firem.
Paradoxně společnosti prospěly i spory s konkurencí, která nechtěla autobusy Student Agency vpouštět na autobusová nádraží. "Žluté autobusy", které před dvěma lety kvůli sporům vozily klienty dokonce za jednu korunu, měly reklamu zadarmo.

Autobusem do Monte Carla

Svým autobusem se Radim Jančura vypravil také na mezinárodní finále soutěže Podnikatel roku, kam byl vyslán jako vítěz českého kola.
Ve světové soutěži pořádané společností Ernst & Young v Monte Carlu sice nevyhrál, bral to ale sportovně: "Už když se náš název Student Agency, který v češtině sice zní dobře, přeloží, je jasné, že opravdu nejsme firma, která by mohla uspět v takovéto soutěži," říká Jančura, který byl ve svých čtyřiatřiceti letech nejmladším účastníkem klání.
Jeho podnikatelský příběh a skutečnost, že jako jeden z mála podnikatelů začínal v mladém věku od nuly, z něho však rozhodně nedělaly outsidera soutěže. "Pana Jančury si velmi vážím. Už jako mladý měl výborný podnikatelský nápad, který dokázal skvěle realizovat," řekl například maďarský podnikatel Sándor Demján.