Hypermarkety v Polsku prohrály



Hypermarketům se v Polsku nedaří. Na tamním trhu si získaly pouze 13 procent a Poláci místo masového nakupování dávají přednost menším obchůdkům blízko svých domovů. Uvedla to včera agentura ČTK s odkazem na polský list Wprost.
Podle studie firmy AC Nielsen není pro Poláky až tak rozhodující cena. Důležitá je pro ně hlavně kvalita a místo, kde chtěný výrobek seženou. Čím blíže jejich bydlišti, tím lépe.
Osvědčenou kvalitu pak získají ve svých oblíbených obchodech: maso a uzeniny nakoupí u místního řezníka, pečivo zase u pekaře. V Polsku nejsou výjimkou ani nákupy na tržištích. Důvod - zboží je zde kvalitnější než v hypermarketech. Svědčí o tom údaj, že více než polovina každodenních výdajů z domácího rozpočtu Poláků padne na nákup čerstvého zboží.
"Důvod je v sídelní struktuře. V Polsku najdeme více obyvatel v malých obcích, kam hypermarkety neexpandují," uvedl pro HN Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research.

Super je lepší než hyper

Rozkvět v Polsku zažívají malé a střední obchody. Minulý rok jejich počet vzrostl o 54 procent. Více než polovinu ze 1300 supermarketů vlastní polské firmy.
Tohoto polského trendu si povšimly zahraniční koncerny. V červnu otevřel francouzský řetězec Carrefour v Polsku první obchůdek s levným sortimentem Express.
I britské Tesco už navázalo na tento trend a pro Poláky otevřelo sedm obchodů o ploše tisíc metrů čtverečních. Do konce roku k nim chce přidat dalších dvacet. Do třetice se na polský trh chystá příští rok vstoupit také německá síť supermarketů Aldi. Počítá s výstavbou nejméně stovky obchodů.
V současné době má na polském trhu zastoupení většina mezinárodních maloobchodních společností. Přišly sem v letech 1997 až 2003, kdy Polsko zažívalo s velkoobchody boom. Nadšení ale brzy opadlo a začal proces konsolidace. Dnes je na tamním trhu pět hypermarketů na milión lidí a navštěvuje je přibližně třetina Poláků.

Češi hypermarketům fandí

Podobný trend by mohl nastat i na Ukrajině nebo v Rusku. Podle Skály z Incoma Research je v těchto zemích podobná sídelní struktura jako v Polsku. "Na Ukrajině nebo v Rusku ale hypermarketová expanze teprve začíná, proto to zatím nelze srovnávat," tvrdí Skála.
Jako opak Polska se může jevit Česká republika. Více než sedmdesát procent obyvatelstva v hypermarketech nakupuje. Celkem je jich u nás 162. Ale ani trend malých obchodů u nás nezaniká. Jak uvedla tisková mluvčí řetězce Tesco Jana Matoušková, snaží se jejich firma poskytnout zákazníkovi různé možnosti nákupu.
"Kromě klasických hypermarketů nyní začínáme otevírat i menší supermarkety, které slouží k rychlejšímu nákupu," říká Matoušková.
V ostatních zemích střední a východní Evropy je situace různorodá. Podobně jako Česko je na tom Maďarsko, kde do 77 hypermarketů zavítá polovina obyvatel. Naopak Bulhaři upřednostňují spíše pultový prodej a ve velkoobchodech nakupuje pouze dvě procenta obyvatel.