Případ lotyšské firmy změní unijní právo

Základní škola ve švédském městě Vaxholm byla v roce 2004 dějištěm incidentu, který bude mít dalekosáhlé důsledky na evropské právo. Na jeho základě se totiž rozhodne, za jakých podmínek mohou evropské firmy vysílat své zaměstnance k práci za hranicemi, jaká práva mají odbory i jaké je postavení nových členů ve srovnání se starými.
Do Vaxholmu přijela před necelými třemi lety skupina dělníků lotyšské firmy Laval. Ta vyhrála kontrakt na rekonstrukci tamní školy.
Proti jejich práci ale začali protestovat místní zedníci, kterým se nelíbilo, že Lotyši pracují za mzdu obvyklou v Lotyšsku, mnohem nižší než ve Švédsku. Odbory nakonec staveniště začaly blokovat a donutily Lotyše, aby zanechali práce a odjeli. Švédská pobočka Lavalu kvůli tomu zkrachovala a vzápětí podala žalobu na odbory. Případ se tento týden dostal před Evropský soudní dvůr v Lucemburku.

Kde končí moc odborů

Podle evropských zákonů musí zahraniční firmy poskytovat svým zaměstnancům v zemi, do níž je vyšlou, alespoň minimální mzdu. Švédsko ale žádnou nestanovuje, mzdové podmínky se odvíjejí podle kolektivních smluv, a ty se podle Lavalu na jeho zaměstnance nevztahovaly.
"Laval, jakožto firma dočasně poskytující služby, se neměl stát obětí tak dalekosáhlého protestu odborů," řekl v úterý před soudem firemní právník Anders Elmer.
Naopak odbory tvrdí, že Laval porušil švédské zákony. V tom mají podporu vlády, která se obává, že jinak by zkrachovala podoba tamních pracovněprávních vztahů, na níž stojí celý sociální systém. "Volný pohyb služeb nemůže mít přednost před tak základními právy zaměstnanců, jako je vyjednání kolektivní smlouvy nebo uspořádání protestní akce," řekl advokát vlády Andres Kruse.

Staří v. noví

Spletitý případ proti sobě postavil staré a nové členy unie. Země původní patnáctky vesměs podpořily Švédsko. Naopak, nové země podporující Lotyše tvrdí, že západní Evropa chce jen bránit přílivu levné pracovní síly z východu.
Soud v Lucemburku začal tento týden řešit i další podobný případ. Jde v něm o právo finského lodního dopravce Viking Line, který chtěl jeden ze svých trajektů zaregistrovat v Estonsku a místo finských lodníků na něj najmout levné Estonce. I tento případ bude mít dopad na přeshraniční zaměstnávání v EU.
Soud by měl v obou případech během tohoto roku vyslechnout názor svých právních poradců, jímž se obvykle řídí, a pak vynést svůj verdikt. Ten se ale nečeká dřív než na konci roku.