Tržby tuzemských automobilek a jejich dodavatelů letos dosáhnou 620 miliard korun. Oproti loňsku tak vzrostou nejméně o 11 procent. Tuto prognózu šéfů firem a analytiků potvrzuje i prezident Sdružení automobilového průmyslu Vratislav Kulhánek.

"Produkce letos určitě převýší 600 miliard. Jestli to bude 620 nebo 630, to rozhodnou poslední měsíce roku," řekl Kulhánek pro HN.

Nárůstu tržeb odpovídá i růst výroby. Tuzemské automobilky vyrobily od ledna do září přes 679 tisíc osobních aut, o 7,7 procenta více než loni. Zatímco domácí prodej stagnoval, vývoz vzrostl o více než desetinu. Uvedlo to Sdružení automobilového průmyslu.

Mladoboleslavská Škoda Auto vyrobila za tři čtvrtletí téměř 449 tisíc vozů, brány druhého tuzemského výrobce osobních aut TPCA opustilo přes 230 tisíc vozů.

Podíl dodavatelů roste

V posledních deseti letech vzroste produkce automobilového sektoru asi čtyřikrát, v roce 1997 dosáhly automobilky a jejich dodavatelé obratu 160 miliard korun. To je dvakrát vyšší tempo než růst hrubého domácího produktu. Ten se ve stejném období zvýšil z 1,8 bilionu na loňských 3,2 bilionu korun.

Hlavní zásluhu na letošním růstu, vedle mladoboleslavské společnosti Škoda Auto, mají dodavatelů autodílů. Jejich podíl na celkových výkonech sektoru se rok od roku zvyšuje: v roce 1997 to byla necelá třetina, 53 miliard korun. Loni už více než polovina, 295 miliard. A letos mají tržby dodavatelů automobilového průmyslu dosáhnout 330 miliard korun.

Sektor je natolik výnosný, že láká jak nové zahraniční firmy, tak umožňuje stávajícím podnikům rozšiřovat kapacity.

Úspěšná Morava

Nejnovější zpráva o rozšíření produkce kvůli automobilkám je z Moravy. Zhruba 200 milionů korun chce investovat do rozšíření výroby v Kroměříži společnost Fremach Morava, člen původně belgické skupiny Fremach. Firma vyrábí plastové díly, jako jsou například panely autorádií pro Siemens VDO nebo Škodu Auto, ovládací prvky interiérů vozidel značek Saab, Volvo a Škoda, a také klávesnice pro mobilní telefony, čelní kryty pro skříně počítačů a desítky dalších podobných komponentů.

"Stávající areál rozšíříme o novou budovu a provoz třetí lakovací linky, do budoucna plánujeme vytvoření stovky nových pracovních míst," uvedl ředitel kroměřížské firmy Peter Creedon. Firma nyní zaměstnává 250 lidí, její tržby loni dosáhly 138 milionů a letos očekává 260 milionů korun.

"Veškeré investice budou z vlastních zdrojů, firma nevyužije žádné dotace nebo pobídky. Sto třicet milionů na novou budovu bude z úvěru, ale sedmdesát milionů korun na technologie si firma vydělala, investuje vlastní peníze," připomněla Monika Urbanová z agentury Pentacle Consulting, která firmu mediálně zastupuje.

Vůbec největší investicí inspirovanou rozvojem automobilové výroby je rozšiřování závodu Automotive Lighting v Pávově u Jihlavy. V průběhu čtyř let zde firma proinvestuje 2,6 miliardy korun, přitom německý majitel již do závodu 4,5 miliardy korun vložil.

"Automobilový sektor v Evropě se vyvíjí dobře, má nadějnou perspektivu. Proto výrobu rozšiřujeme. Dosud vyrábíme ročně tři miliony světlometů a půl milionu směrových světel. Naším cílem je dvojnásobek, šest milionů světlometů ročně," uvedl ředitel jihlavské firmy Petr Novotný.

Fremach Morava i Automotive Lighting jsou dva příklady ze zhruba dvou set firem, které v automobilovém sektoru v posledních dvou letech v Česku investovaly buď do výstavby nového závodu nebo do rozšíření provozů, které už v zemi měly.

Podle agentury CzechInvest české i zahraniční společnosti dosud investovaly do automobilového průmyslu 186 miliard korun, z toho v posledních dvou letech 32,7 miliardy korun.

Hrozí "holandská nemoc"?

Rozmach automobilového průmyslu dnes přináší české ekonomice především výhody. Vytváří pracovní místa, výrazně vylepšuje obraz celého průmyslu a zahraniční obchod loni díky autům skončil poprvé v historii s přebytkem. Úspěchy při vývozu automobilů však podporují v rychlém posilování českou korunu, která poškozuje méně schopné vývozce z jiných odvětví.

Hlavní ekonom Citibank Miroslav Plojhar však před časem upozornil, že právě automobily by mohly být českým původcem "holandské nemoci". Tímto termínem ekonomové označují stav, kdy veleúspěšné odvětví způsobuje problémy zbytku ekonomiky tím, že posiluje měnu a tlačí na rychlý růst mezd.

Konkurenceschopnost většiny holandské ekonomiky totiž před čtvrtstoletím začala klesat kvůli boomu ropného sektoru. Vývoz plynu vylepšil platební bilanci země a tamní měna gulden začala příliš prudce zpevňovat, navíc odbory si vynutily rychlý růst mezd.

Nejméně do roku 2015 k poklesu automobilového sektoru v zemi nedojde, soudí odborníci. Příčiny jsou dvě. První je nová továrna Hyundai v Nošovicích, která má od roku 2009 vyrábět 200 tisíc vozů ročně, o dva roky později už 300 tisíc. Na všechny bude potřebovat díly. Druhou příčinou je masivní investice Škody Auto do závodů Kvasiny a Vrchlabí. Během čtyř let zde chce Škodovka rozšířit a modernizovat provozy, a to za dvě miliardy eur. To je víc, než bude stát celá nová továrna Hyundai.

071105_16p.jpg

Největší investice v automobilovém průmyslu v letech 2006 a 2007