Pohonných hmot je u nás nyní nedostatek

Litvínovská rafinérie obnovuje po odstávce provoz pomaleji, než se čekalo


Česká republika zápolí s nedostatkem pohonných hmot. Státní firma Čepro, která má na velkoobchodu s benzínem a naftou zhruba čtvrtinový podíl a u níž si ukládá paliva většina dovozců, má sklady prázdné.

Firma včera dramaticky zvedla svým odběratelům ceny a navíc jim omezuje dodávky.

Napětí na trhu se odrazí i na cenách u čerpacích stanic, zvlášť v případě nafty.

Zdražení asi o padesátník

Nafta se u tuzemských pump dnes prodává podle údajů společnosti CCS v průměru za 29,76 korun, benzín bez haléře za třicet.

Podle analytika společnosti Colosseum Petra Čermáka obojí v následujícím týdnu zdraží o více než padesát haléřů. "Cena pod 30 korun za litr se stane minulostí," upozorňuje Čermák. Cenový dopad přitom mohl být mnohem vyšší, kdyby distributoři nesnížili vlastní marže.

Část obchodníků, kteří paliva od Čepra odebírají, byla totiž včera doslova v šoku. Naftu teď kupují za více než 32 korun, benzín o málo laciněji.

Prodáváme se ztrátou

"Za tuhle cenu je to od nás dál prakticky neprodejné. Něco takového jsem za svou třináctiletou praxi nezažil. To je šílené. V očích pumpařů, kterým máme dodávat, budeme za zloděje," řekl HN zástupce jedné z obchodních petrolejářských firem, který chce zůstat v anonymitě. "Prakticky to znamená, že budeme muset dodávat čerpacím stanicím za mnohem nižší cenu, než jsme nakoupili," přidává se manažerka další firmy, odebírající paliva od Čepra.

Pavel Švarc, šéf Čepra, zdůvodňuje cenový skok dramatickým poklesem zásob a drahým dovozem. "Naše marže se nemění, ale prodražuje se nám dovoz ze zemí jako je Bělorusko nebo Německo," vysvětlil včera.

Pokud by pumpaři promítli do vlastních ceníků skutečný růst velkoobchodních cen, které jim diktují jejich dodavatelé, vyšplhala by se už tento týden cena nafty u čerpaček na 33 korun za litr.

"Překupníci" budou v příštích dnech litr nafty i benzínu kupovat od Čepra skoro o tři koruny dráž než ještě před týdnem. A většina z nich navíc dostane ještě jen zlomek požadovaného množství.

Dodávky paliv odběratelům přitom krátí i všichni ostatní distributoři pohonných hmot, včetně největšího z nich - Unipetrolu.

Nedostatek benzínu a nafty v Česku má na svědomí nedávná odstávka litívnovské rafinérie České rafinérské. Ta o víkendu obnovila po osmi týdnech provoz, výroba tu ale zatím dosahuje jen zlomku obvyklé denní produkce.

Napětí na domácím trhu navíc zvyšuje stále rostoucí cena paliv na evropské burze.

Nedostatkem pohonných hmot tak zatím u nás netrpí prakticky jen největší odběratelé s dlouhodobými a sankčně vázanými kontrakty - například laciné a výkonné pumpy Globusu, Teska a dalších hypermarketů, které u nás prodávají paliva Unipetrolu. Ty dnes naftu prodávají asi za 28 korun za litr a podle odhadů podraží mírněji než ostatní firmy.

071106-13.gif