/Od našeho zvláštního zpravodaje/



Vlak eurocity dorazí na hlavní berlínské nádraží o pět minut pozdě, většina lidí ale ani nezvedne obočí. "Je pravda, že pověstná německá dochvilnost se na železnici trochu vytrácí," říká obchodník Klaus Brock, který cestuje za prací do Berlína pár desítek kilometrů skoro denně.

Svrhne na peron objemný kufr a spěchá na další spoj. Ještě dodá, že člověk je vděčný, když vlaky vůbec jezdí. Je to tak. Německé vlaky nejsou, co bývaly.

Berlín se pyšní pravděpodobně nejmodernějším a nejimpozantnějším nádražím v celé Evropě. Německé soupravy Transrapid, levitující na magnetickém polštáři, se staly synonymem pro železnice budoucnosti.

"Co je to ale platné, když strojvůdci stávkují a vy se nedostanete do práce?" říká Brock.

Pro Německo byly dlouho stávky na železnici - na rozdíl od sousední Francie - něčím krajně výjimečným. Poslední měsíce jim nezbylo než si zvyknout.

Výsledkem kompromis


Někteří strojvůdci už v protestech nechtějí pokračovat, militantní odborový svaz GDL v čele s předákem Manfredem Schellem, ale dlouho odmítal ustupovat.

Hrozil dokonce i časově neomezenou stávkou. Nyní se schyluje k dohodě. Nabídli jsme stávkujícím platové podmínky, které jsou pro zaměstnance zdaleka nejvýhodnější za poslední desetiletí, prohlásil za zaměstnavatele, společnost Deutsche Bahn, ředitel Harmut Mehdorn.

Konečná dohoda s odbory podle něj bude podepsána do konce ledna. Spokojen se zda být i Schell, považovaný za neústupného vyjednávače. Až do okamžiku podepsání dohody podle něj nehrozí na železnici další protesty. Dokud trvají vyjednávání, nebudeme stávkovat, řekl včera Schell, jehož odbory reprezentují 34 tisíc německých strojvůdců.

Nyní se zda být spokojen. Představitelé německých drah nabídli strojvůdcům zvýšení platů o osm procent, v případě přesčasů se ale mohou zvýšit platy až o třináct procent. Jiné dva odborové svazy již předtím na dohodu s Deutsche Bahn přistoupily.

Rýsující se dohoda potěšila mnohé Němce, kteří cestují za prácí. Vytrvale protesty železničářů totiž zcela změnily život statisícům lidí. A firmy počítaly značné ztráty. Protesty proto nebyly mezi Němci příliš populární. Tvrdí, že strojvůdci se prostě rozhodli, že si vezmou zástupy cestujících jako svá rukojmí, a to není fér.

Nakonec se rozhodla k protestům vyjádřit i německá kancléřka, jakkoli je zvykem vlády stát mimo podobná vyjednávání. "Doufám, že se jedná," prohlásila Angela Merkelová.

Podobně jako jiní němečtí politici se netajila obavami, že prodlužování stávky strojvůdců by vážně poškodilo německou ekonomiku, která sice vykazuje dobré výsledky, ale ohrožuje ji nevýhodný kurz eura i vysoké ceny energie. Dosud podle odhadů ekonomů ztratila největší evropská ekonomika kvůli železničním protestům 76 milionů eur.

V tom jsou zahrnuty ztráty v souvisejících službách, které ztrácejí zastavením dopravy, uvedl berlínský Ústav pro ekonomický výzkum.

Mnozí lidé mají pocit, že je to zbytečné. Strojvůdci si prý nežijí špatně. V Německu si přijdou zhruba na 1970 eur, po čtyřech letech práce se mzda zvýší na 2140 eur. K tomu mohou dostat odměny ve výši zhruba 300 eur a peníze na dovolenou činí 400 eur. A ještě ještě třináctý plat, takže celkový plat strojvůdců převyšuje plat průměrného německého zaměstnance.

Mnoho Němců je přesvědčeno, že strojvůdci pobírají dobré platy neoprávněně.

"Už to není zdaleka tak náročné zaměstnání, myslím, že ty jejich odbory Německo vydírají," soudí obchodník Klaus Brock.