Pražský dopravní podnik s největší pravděpodobností nebude odprodávat pohledávky za černými pasažéry, jak se původně předpokládalo, ale budou je zřejmě řešit právníci. Podle informací z dnešního zasedání dozorčí rady bylo vybráno jedno právní konsorcium, ač výběrové řízení na advokátní kancelář bylo již dříve zrušeno. Zatímco vedení podniku v tom nevidí problém, někteří členové dozorčí rady jisté pochyby mají.

"Výběr byl proveden transparentně ze třech nabídek podle obchodního zákoníku. Je to typ smlouvy, která zákonu o zadávání zakázek nepodléhá," řekl mluvčí podniku Ondřej Pečený. Výhodou proti minulosti podle něj je, že podnik dostane nezaplacené postihy do šesti měsíců. Dosud musel čekat až do soudního verdiktu, případně exekuce dlužníka.

"Musím říci, že mě překvapilo, že to bylo takto vyřešeno," řekl člen dozorčí rady Karel Březina (ČSSD). Členové dostali od generálního ředitele Martina Dvořáka jen ústní informaci. "Dozorčí rada si vyžádala podrobné písemné stanovisko," řekl její další člen Tomáš Homola (SNK ED). Smlouva má být prý uzavřena na 15 let. Dvořák ji již podepsal, čeká se na podpis dalších členů vedení společnosti. Březina bude chtít vědět, jak bude vypadat ekonomika vymáhání nezaplacených postihů. Zajímá ho také, proč podnik uskutečnil jen poptávkové řízení, které nemá se zadáváním zakázek nic společného.

Dluhy z doby do konce loňského roku dopravní podnik řešil prostřednictvím advokátní kanceláře Brož&Sokol&Novák. Smlouva na 12 let této kanceláři skončila na podzim. Ozývaly se hlasy, že podnik na na tom tratí. Do soutěže na novou advokátní kancelář, která by vymáhala pohledávky, se přihlásilo sedm uchazečů, jeden byl vyřazen. Nakonec bylo výběrové řízení zrušeno a uvažovalo se o odprodávání pohledávek. V dokumentaci k soutěži bylo uvedeno, že se počítá s 2000 žalobami na neplatiče měsíčně. Ve skutečnosti je jich prý více. Odměna advokáta za jednu je zhruba 5000 korun, za měsíc je to tedy nejméně deset milionů korun.