reklama
reklama
27. 3. 2008 | poslední aktualizace: 27. 3. 2008  10:18
VÝROBA NÁKLADNÍCH VOZIDEL

Zachránce "liazky" čeká na investora

Roman Šitner
Roman Šitner
redaktor
reklama

Druhým rokem se snaží firma Tedom Truck navázat na zašlou slávu vozů Liaz, jejichž výroba skončila v roce 2003. Její smělé plány však naráží na nedostatek financí, hledají proto strategického partnera.

Ovšem dnes se již ukazuje, že rozjezd nebude tak rychlý, jak se vedení podniku původně zdálo. Ještě loni v únoru firma sršela optimismem. Pro letošek měla v plánu vyrobit sto aut a v dalších letech růst až na pět tisíc. Letos však vyrobí možná třicet vozů. Loni to bylo patnáct, z toho však zhruba polovina byly rekonstrukce starších vozů.

Jednání s mexickými, ruskými i africkými partnery zatím nepřinesla očekávaný příliv kapitálu. Pokračují ale dál. "Nedávno tu byli partneři z Mexika," tvrdí jednatel a spolumajitel Tedom Truck Vlastimil Vildman.

Třebíčská společnost Tedom se k LIAZ dostala přes motory, které léta odebírala do svých kogeneračních jednotek. Na dodávkách byla závislá a po bankrotu LIAZ v roce 2003 se vedení Tedomu rozhodlo jabloneckou motorárnu zachránit. Koupili ji za 30 milionů korun. Tři roky na to se rozhodli, že zkusí obnovit i výrobu nákladních vozů a společně s podnikatelem Martinem Macíkem založili společnost Tedom Truck.

Zájemců je prý dostatek

Vedení společnosti tvrdí, že za malým odbytem nestojí nezájem, ale nedostatek investic. "Záleží na tom, jak se podaří najít nějakého partnera, který by s námi do toho šel. Dnes jsme schopni vyrábět auta v malém množství, v desítkách za rok," říká Vildman.

Nyní Tedom Truck vyrábí dvounápravové podvozky s naftovými či plynovými motory a homologace se má brzy dočkat i nové třínápravové auto s motorem Renault.

Všechny vozy technicky vycházejí ze starých vozů LIAZ. Vildman to však za problém nepovažuje: "Používáme stejné technologie jako konkurence," vysvětluje.

"Trend posledních let je jasný, automobilky se spojují, aby snížily náklady. Velkovýroba umožňuje investovat do vývoje i technologie výroby," říká ředitel zastoupení Iveco Aleš Konrád, který z těchto důvodů Tedom za svou konkurenci nepovažuje.

Tedom chce vyrábět pět tisíc vozů ročně a ty prodat už může být problém. "Záleží hlavně na ceně. Menší dopravce by to mohlo oslovit, pro vnitrostátní dopravu by to mohla být zajímavá alternativa," myslí si ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Podle něj již větší dopravci mají své značky a Tedom by je jen těžko přesvědčoval. "Potřebují hlavně investora, který by jim pomohl vytvořit lepší servisní síť. Doma by se prosadit mohli, ale v zahraničí to budou bez zázemí mít velmi složité," dodává.

"LIAZ je silniční vůz, takových výrobců je velmi mnoho, konkurence je tvrdá," myslí si Ronald Adams, šéf kopřivnické Tatry.

Plyn má budoucnost

Tedom Truck má pouhých 25 zaměstnanců a tržby loni dosáhly zhruba 25 milionů korun. S 15 vyrobenými vozy dál zůstává ve stínu sesterské motorárny, která loni vyprodukovala 250 motorů i autobusů, kterých loni vyjelo zhruba třicet. Mateřský Tedom s ročními tržbami přes miliardu korun nyní investuje hlavně do autobusů a na nákladní vozy již nezbývají prostředky. Investora hledají hlavně v zahraničí, jednání probíhají s mexickým partnerem.

Tedom chce těžit ze znalosti plynových pohonů. Mohl by tak být zelenou alternativou k naftovým konkurentům.


Od LIAZ k Tedomu

V roce 1907 vznikla v Liberci automobilka RAF. Později se stala součástí firmy Laurin&Klement, posléze Škody Plzeň.
LIAZ vznikl v padesátých letech. V roce 1989 měl 11 tisíc zaměstnanců a vyrobil 18 tisíc vozidel a 25 tisíc motorů. Číslům pomáhaly i dary do Etiopie, Kuby nebo KLDR.
Od roku 1988 probíhala jednání se společnostmi Iveco, Deutz a Detroit Diesel. Jednání skončila po revoluci na mrtvém bodě.
Liazky měly ve východním bloku jméno. Konec RVHP udělal své. V roce 1994 vyrobila firma 675 vozů.
V roce 1995 získala většinu akcií Škoda Lubomíra Soudka. Výroba v roce 1999 klesla na 138 vozidel.
O rok později firmu převzal slovenský Sipox Holding. Firma záhy neměla ani na výplaty.
Poslední LIAZ bylo asistenční vozidlo pro dakarský tým Martina Macíka. V roce 2003 LIAZ skončil.
Motorárnu zkrachovalého podniku koupila v roce 2003 společnost Tedom, která loni obnovila i výrobu nákladních vozů.

Autoři: Roman Šitner
reklama
Zobrazit náhled
Zbývá 1000 znaků
Článek neobsahuje komentáře.

Nový občanský zákoník

Ukončení nájmu prostor určených k podnikání

Největší změna soukromého práva za 20 let.
Co se změní pro vás?

Vstupte do speciálu iHNED.cz
Nejčtenější
reklama
VIDEO
Česká televize
Matěj Smlsal
Nejsledovanější televizní skupinou byla v létě ČT. Na všechny její kanály...
VIDEO
Premiér Jaceňuk ukrajinské ekonomice nastínil nelichotivé vyhlídky
Podle ukrajinského premiéra Arsenije Jaceňuka může probíhající ozbrojený...
reklama
reklama
reklama