reklama
reklama
11. 6. 2012 | poslední aktualizace: 11. 6. 2012  11:57

Po setmění jsme ven nesměli, říká Češka po roce a půl stráveném v Kongu

Daniela Hranaiová je na první pohled usměvavá a křehká mladá žena. Nedávno se vrátila po roce a půl z mise v Kongu, kam ji vyslala společnost Člověk v tísni. I přes usilovnou práci si ale našla chvilku čas k objevování konžské přírody.
Daniela Hranaiová
Daniela Hranaiová
foto: archiv Daniely Hranaiové
reklama
Vašek
11.6. 20:05
čí je to vina
Byl jsem v Indii 4 měsíce a když jsem se vrátil nechápal jsem, jak tady lidi můžou žít a nic nedělat s nespravedlností, co náš absurdní neudržitelnej životní standart přímo, nebo nepřímo působí. jinde. Myslím, že v tom jsou dvě věci. Jednak je to tím, že žijeme v tom obláčku, kterej docela logicky nejsme schopný prohlédnout, i proto, že to pro nás je odmalička každodenní realita, něco co je nám povědomí a každej tvor potřebuje cítit bezpečí a potřebuje ho mít potvrzený. Druhá věc je strach z pocitu viny. Každej z nás v životě prožil asi něco nepěknýho a jako obranu se často snažíme třeba nadávat na okolí a vnímáme se jako oběti. Museli bysme přiznat, že to v čem žijeme, poškozuje ostatní. A lidi se podle mě bojí, že by museli přiznat, že jsou oni špatný. Ale o to vůbec nejde. Změny jsou možný. Možná neni zas tak důležitý, kdo za to, jak to je, může (i když sebereflexi potřebujem). Neni nutný jezdit do Konga, podpořit se dá ledajak a udělat něco takovýho nemůže uškodit. Není se čeho bát
Jirka
11.6. 22:10
souhlasím
Je to tak, jak píšete. Mnoho lidí opravdu existuje v tom svém obláčku. Je moc jednoduché nazývat někoho, že je zlým. (to neříkám, že vy nazýváte, jen obecně uvažuji a navazuji) Mnoho lidí ten svůj obhajovaný názor nechápou a nedohlíží kořeny. Mnoho lidí má opravdu strach a prostotu života a lidských potřeb jim nikdo nevysvětlí. Pak to budí jen neporozumění a třeba nejrůznější reakce i zde v diskuzi.
Řekl bych, že je mnoho lidí potřeba jistým způsobem vyléčit. Především jejich srdce a mysl. A to myslím s věškerou empatií a snahou pomoci. Pomalu vysvětlovat, otevírat oči, porovnávat skutečné hodnoty. Ale je to práce nesmírně náročná. A potřebuje tolik péče a času, že mi příjde, vzhledem ke stavu tohoto světa, že je málem již pozdě.
Ale nesmíme se nechat stresovat a podléhat tlaku a neshodám. Trpělivost a láska je nejsilnější.
Jak říká i Dalajláma: "Nikdy se nevzdávejte rozvíjet kvalitu svého srdce. Nikdy se nevzdávejte. Nikdy se nevzdávejte."
jenda
11.6. 20:52
No nevím Vašíku, kdo se to neustále považuje za oběť
a kdo furt nadává na okolí. Za to jak se v Indii mají si můžou sami.
Ale pokud máte pocit, že je rozumné je v množení podporovat, tak to klidně dělejte. Dosáhnete jen zvětšení průseru.
Pomáhat má smysl někomu, kdo je normálně schopen se o sebe postarat sám, ale teď zrovna mu barák srovnalo se zemí zemětřesení nebo tsunami. A kdo, když mu teď pomůžeme, za rok za dva bude schopný tu pomoc poslat dál. Ne někomu, kdo veškerou pomoc použije na dělání dětí.
Vašek
12.6. 15:04
:)
:)

Smajlík je za Vašíka a za tu poslední větu, jinak tomu moc nerozumím.
Jirka
11.6. 18:06
Pro Danielu
Dani, články o Africe, Kongu a pod. mě zajímají. Rád si vždy něco o této problematice přečtu. V podstatě nenávidím tento náš západní zpohodlnělý svět, který žije z bolesti jiných, které okrádáme a pomlouváme.
Když je někde podobný článek, tak aspoň přidám odkaz na články o těžbě koltanu,
např:
http://zpravy.idnes.cz/deti-v-kongu-zakouseji-kvuli-vyrobe-mobilu-peklo-burcuje-dokumentarista-1q7-/zahranicni.aspx?c=A110317_192059_zahranicni_ipl
a nebo:
http://blisty.cz/art/47767.html
Vždy je mi z těchto skutěčností hrozně a mám slzy v očích.
Moc děkuji za informace z rozhovoru a za Vaši misi v Kongu. Jste hezká ženská nejen na pohled, ale především uvnitř. Moc si Vás vážím a obdivuji.
Kolikrát jsem si říkal, že život tady v rozmazlené evropě je k ničemu a přemýšlel jsem, že bych mu dal hodnotu pomocí někde, kde to opravdu má význam. Vy jste jen nemluvila, ale uskutečnila to.
Klaním se Vám k zemi.
Ta holčička na fotce je nádherná :o)
Přeji hodně štěstí a ještě jednou děkuji :o)
Daniela
13.6. 00:45
Re: Po setmění jsme ven nesměli, říká Češka po roce a půl stráveném v Kongu
díky!
Thyronx
11.6. 15:51
Mohu tě ubezpečit Češko,
že na rozdíl od dob totálu nelze vycházet po setmění ani ve větších městech v Česku. Jit po půlnoci městem jako České Budějovice, Liberec a Jablonec, Praha, Ústí nad L, je životní riziko, kde Vás okradou i za bílého dne.. Policii ani nezahlédnete jako by ani neexistovala a města patří v noc cikánům, zlodějům, Ukrajinským bandám, samozřejmě i prostitutkám a jejich pasákům.
Z vlastní zkušenosti Thyronx@seznam.cz
anonym
11.6. 17:28
Kams lezl,
kams neměl, pochlub se.
anonym
11.6. 18:11
Za 1. republiky
odjel Petschek do Paříže, a vzal s sebou doprovod. Na místě jim vysvětlili, co nemají dělat, a varovali je: "Do téhle čtvrti vůbec nelezte." Šofér dostal volno, a - hned zamířil do vyjmenovaného místa. Tam vzápětí při placení zjistil, že mu chybí šrajtofle. Smuten odkráčel pěšky zpět do hotelu.
Tam recepční s klíči podal mu jeho pas i peněženku. "Vaše pošta, pane."..."Je tam všechno, jen peníze jsou pryč. Jsem šofér, kupuji benzín..." Recepční se usmál. "V Paříži, je draho. Nebojte se. Půjčím Vám ze svého."
Šofér pak pečlivě ukládal všemožné účtenky, aby dosáhl na výši zálohy. Když odjížděli, povídá recepčnímu: " Dostanu výplatu až doma, mohu Vám peníze vrátit poštou?" "S tím si nedělejte starosti. To už je vyřešené." "Jak?" "Připsali jsme je panu baronovi k účtu. Jak říkám, je to v pořádku."
Bledý šofér v Praze napsal cesťák do nejmenších detailů a přiložil všechny nasyslené účtenky, aby vysvětlil, co v Paříži vyváděl, že to stálo takový balík. (...) Pln obav,
anonym
11.6. 18:29
(pokračování)
odevzdal rozsáhlý doklad i s přílohami.
Netrvalo dlouho, a rozřinčel se telefon. Hlavní účetní. "Přijďte prosím ke mně. musíte mi něco objasnit."
"...V Paříži mě okradli o všechny peníze. ... Přece jsem nemohl napsat almužna neznámému zloději. Chtěl jsem dodržet akceptovatelnou formu." "Tohle já ale schválit nemůžu." " A kdo tedy?" "Pan baron. Chcete to zkusit?" "Ano." " Zeptám se, zda Vás přijme. Počkejte tady."
...
Petschek (s cesťákem v ruce) "Jste jediný člověk, o kterém vím, co vlastně v Paříži dělal." Mávl perem, a bylo.
Jenda
11.6. 16:46
Nevim kudy se to Thyronx toulal ale po Praze v nočních hodinách chodím běžně
a rozhodně nejsem korba. Z Václaváku na Žižkov pěšky kolem jedné, z Florence kus nad Anděla po druhé v noci, ...
Žiju v Praze skoro dvacet let, po nocích se toulám dost a až na nutnost vyhnout se partám ožralých anglánů kolem Václaváku jsem jaksi neměl pocit ohrožení. A i ti angláni by mě spíš pozvraceli než co jiného.
Daniela
11.6. 16:55
Re: Po setmění jsme ven nesměli, říká Češka po roce a půl stráveném v Kongu
I já chodívám v noci v Praze a dalších městech, jezdím nočními vlaky a pocit ohrožení moc často nemívám. Neuvěřitelně pohodlné a bezpečné prostředí, v jakém my žijeme si člověk bohužel nejvíc uvědomí a ocení, až když si sáhne na pravý opak. Samozřejmě, že i ve vyspělých městech jsou místa, kde je nebezpečno. Nutno si ale uvědomit, že my máme volbu, kde, jak a s kým žít, kudy chodit a jakým dopravním prostsředkem se pohybovat. Miliony lidí tenhle přepych, tj. možnost volby, nikdy nezažijí.
Jenda
11.6. 17:00
Ano, a za to můžeme my!
Nevím přesně jak, ale za to, že si afričané pořizují víc dětí než jsou schopní uživit, určitě můžeme. Nějak. Kdyby nic jiného, tak snížením dětské úmrtnosti.
Bedr
11.6. 16:04
Re: Po setmění jsme ven nesměli, říká Češka po roce a půl stráveném v Kongu
tak pravil blbec z Floridy
Just sayin
11.6. 14:17
Po setmění jsme ven nesměli, říká Češka po roce a půl stráveném v Kongu
S vizuálními kvalitai slečny Daniely se divim, že to tam přežila bez úhony. Pěkné interview!
Jenda
11.6. 16:47
Třeba mají tamní jiný vkus než vy ;-)
.
Daniela
11.6. 16:00
Re: Po setmění jsme ven nesměli, říká Češka po roce a půl stráveném v Kongu
Díky :)
student
11.6. 13:17
Synové kurev se mnou nebudou souhlasit, ale ten bordel v Africe je dědictví kolonialismu
A doufám, že takové Británii se to ještě tvrdě vymstí.
t
11.6. 15:30
Re: Po setmění jsme ven nesměli, říká Češka po roce a půl stráveném v Kongu
To, co tam dělá Člověk v tísni a podobné organizace, je ovšem přímé pokračování kolonialismu, jen s lepším PR.
Daniela
11.6. 16:46
Re: Po setmění jsme ven nesměli, říká Češka po roce a půl stráveném v Kongu
Časté závěry typu humanitární a rozvojová pomoc je k ničemu a tak podobně jsou podle mě odrazem pohodlnosti a nezájmu pochopit danou probelmatiku, zajímat se, číst, ptát se a jednat. Nic není černobílé - ani politika ani humanitární pomoc - úspěchy se střídají s neúspěchy. Všude je to hlavně o lidech - buď chceme něco vytvářet a přispívat ke změně, takže rádi zvedneme zadek a objetujeme trochu potu, nebo zvedneme jen půllitr piva a slepě ze zvyku papouškujeme naše oblíbené fráze.
Jirka
11.6. 18:13
pohodlíčko
Pohodlí, které vytváří nevědomý pocit spokojenosti a ničí jakoukoliv potřebu cokoliv měnit, chápat, procítit, chtít, myslet, POMÁHAT, pohnout prstem..
...důvody mých vědomých depresí
..a nevědomých těch, kteří ten luxus ani nevnímají
HROZNÉ !!!!!
Jenda
11.6. 18:30
To pohodlí jsme si odpracovali Jiříčku
Za nás nikdo antibiotika nevymýšlel, i na ten blbej parní stroj jsme si museli přijít sami.
Jirka
11.6. 18:34
už zbývá jen inteligence
Fajn, parní stroj máme, antibiotika jíme každý den... teď už zbývá získat jen inteligenci.
Jenda
11.6. 20:58
Ano, ta by se černochům v Africe hodila
spolu se schopností myslet na budoucnost. Ale to by to tam musela nejdřív párkrát pročistit pořádná zima.
Nenasyslil sis na zimu, zmrzneš nebo pojdeš hlady.
A rychlý nohy ti nepomůžou.
Jo aha, já zapoměl, o takových věcech se nesmí mluvit.
Jirka
11.6. 18:20
chudoba vs. vánoce
Mimochodem, situace v rozvojových zemích je důvodem, proč jsem odmítnul slavit takovou ohavnost jako jsou vánoce. Vždy 24.12. je mi ke zvracení.
Slavím Slunovrat, Den Země...
Daniela
11.6. 16:22
Re: Po setmění jsme ven nesměli, říká Češka po roce a půl stráveném v Kongu
V době kolonialismu těžily západní země z ohromného množství přírodních zdrojů (zlato, diamanty, koltan atd.), které se v Kongu nachází, a to praktikováním technik jako např. uřezávání končetin ženám, aby jejich muži pracovali na těžbě apod. Umíraly miliony lidí, aby díky tomu bohatly tisíce jiných. V současnosti z bohatství, které se na území Konga nachází, stále bohatneme zejména my - v Kongu je např. 80% celosvětových zásob koltanu, který je nedílnou součástí každého počítače a mobilu - kdo z nás nevlastní mobil?? Díky nepokojům, chaosu a vysoké negramotnosti na východě země, si tak i nadále pohodlně my všichni kupujeme chytré moderní přístroje pro zpohodlnění našich dnů, aniž bysme se dál zajímali, odkud a jak se to k nám vlastně dostává. Člověk v tísni a podobné organizace se zajímavjí a mimo jiné přispívají ke gramotnosti Konžanů a pomáhají přežít lidem, kteří umírají proto, aby se jiní lacině obohatili...
Jirka
11.6. 18:32
odevzdejte mobily k recyklaci
Vetšina lidí má doma několik starých mobilů, které už nikdy používat nebude. Kvůli získávání surovin a materiálů pracují malé děti jako otroci zakopaní několik dnů pod zemí a tyto suroviny těží. Místa, kde těžba probíhá jsou přirozenou domovinou goril a dalších zvířat, kterým hrozí vyhynutí. Viz článek:
http://zpravy.idnes.cz/deti-v-kongu-zakouseji-kvuli-vyrobe-mobilu-peklo-burcuje-dokumentarista-1q7-/zahranicni.aspx?c=A110317_192059_zahranicni_ipl

Stačí odvézt mobil např. do zologické zahrady, kde je sbírají. Např. ve Zlíně do tubusu před pavilonem goril. ( A v moha dalších zoo. )
Já tam byl a funguje to. A co váš starý mobil?
Nenechávejte jej v šuplíku. Vyndejte jej ven na poličku, ať jej vidíte a nezapomete na něj. Já tam mobily odvezl taky asi až na podesáte. Člověk i když chce, tak zapomíná.
Udělejte to, nebuďte pohodlní a líní, jako většina.
Tyto suroviny jsou vzácnější než zlato a každému se váli doma.
Jenda
11.6. 16:57
V době kolonialismu ty země fungovaly
v rámci "boje za osvobození" a následných šarvátek bylo zabito podstatně víc lidí než za celou koloniální éru. Ty vaše miliony lidí v Kongu ani nebyly, nedokázaly by se uživit.
I když zrovna u francouzů bych s ani tomu uřezávání končetin nedivil ... pročpak asi všechny francouzské kolonie skončily vymlácením a vyhnáním všech francouzů? Narozdíl třeba od španělských, které se zásadně trhaly i s tamními usedlíky původem z Evropy.
Egalité, fraternité, liberté ...
Jen s těmi miliony jste to malilinko přehnala, ale chápu, je třeba povzbuzovat pocit viny, aby bylo co přerozdělovat a za co jezdit na výlet.
RobertJamesFischer
11.6. 17:06
Kongo byla belgická kolonie
Když už máte potřebu se k něčemu vyjadřovat, nastudujte si základní fakta. Počet obětí cca 40 let belgické hrůzovlády se odhaduje na 5-20 mega. Protože jsem velmi skeptický k takovýmto odhadům, dovoluji si soukromě tipnout jednotky mega. Takže autorka nepřehání. Autorka mluví zcela střízlivě a dle projevu nevypadá na nějakého obchodníka s lidským neštěstím, profesionálního humanrightistunebo přerozdělovače do vlastní kapsy (kterých jinak je v "neziskovém" a "humanitárním" sektoru až hanba a které skutečně nemám rád).
Jenda
11.6. 17:11
A rozdíl mezi frankofoním belgičanem a frantíkem je v čem?
Evidentně se chovali v koloniích stejně. A co se počtu obětí týká, tak to bude jako s oběťmi v Iráku. Tam taky politkorektní novináři započítávají i oběti dopravních nehod. Střizlivě bych připustil stovky tisíc.
RobertJamesFischer
11.6. 17:20
Hm, pán je odborník
Chlape, tobě opravdu nepřeju konflikt s realitou. Ty si zjevně nedokážeš představit, čeho všeho byli Evropani v koloniích schopní. Jednotky mega mrtvol po Belgičanech jsou pro Kongo skutečně konzervativní odhad.
mezek
11.6. 14:30
Re: Po setmění jsme ven nesměli, říká Češka po roce a půl stráveném v Kongu
Rekl bych, ze uz se jim to msti, s pristehovalci zacinaji mit obrovske problemy. Pred 20-30 lety bylo v UK dostatek prace, ktera britum smrdela, tak ji delali otroci, pardon imigranti. Dnes ti imigranti maji deti, ale pro ty uz prace neni a tim padem nemaji ani zivotni standard svych rodicu - zpet do Afriky nepojedou, tam ani nikdy nebyli, takze budou protestovat a delat bordel na ulicich a tolerantni (a zaroven stupidni) spolecnost v Evrope jim bude ustupovat, nic jineho neumi.
Je to temer to same jako americky sen - jen s tim rozdilem, ze USA jsou mnohem vetsi nez UK. Do USA uz si dnes tezko nekdo pojede plnit sny, kdyz vi, jak na tom USA opravdu je.
Nejvetsi problem Afriky vidim osobne v tom, ze si necha kalet od zbytku sveta na hlavu. Prikladem muze byt treba zavleceni technologie plastu, kterou samosebou vsichni oceni a vyuziji, jenze to ma jeden veliky problem - neexistuje recyklace, takze kolem mest jsou 10-20m vysoke a nekolik kilometru dlouhe valy plastoveho (nejen) odpadu.
Thyronx
11.6. 15:59
mezku imigrant neni otrok.
Ani v Česku neni natož jince. I já byl imigrant a zde v USA si mne vážili pro to, odkud pocházím velmi hodně. Měl jsem respekt ani když jsem neovládal anglinu a nakonec jsem dostal i životní job o kakém se může milionům Amíků jen zdát.
Každá imigrace obohacuje pracovní trh každé země na světě. A nejde jen o kvantitu ale zejména o kvalitu. Buď zaměstnám líného domorodce, nebo pracovitého ukrajince. Patriotismus neni že zaměstnávám zásadně domorodce (v Česku, Čechy). Kdo si uzavírá pracovní a jiný trh, toho jednou konkurence odrovná.
RobertJamesFischer
11.6. 17:16
Thyronxi, jsi si jist?
Podívej se, kdo dělal tu nejhorší práci v UK od 70. let: Černoši, míšenci, občas Pakistánci a Indové. pokud se vypsala pozice dělníka ve skutečně těžkém provozu (horko, smrad, jedovaté výpary), hlásilo se hodně imigrantů, ale ani jeden běloch. To se nedá vůbec srovnávat s pozicí obecně dobře vzdělaných Čechů v Americe (bohužel se začínáme v tomto směru Americe nebezpečně přibližovat - ústup od skutečných znalostí k přehnanému sebevědomí a sebeprezentaci, hlavně se nic nebiflovat a proboha neděsit křehkou dětskou duši nějakými požadavky, zkoušením a známkováním - toto je spolehlivá cesta do pekel, jak vychovat z dětí věčné děti, neschopné se postavit jakémukoli reálnému problému).
anonym
11.6. 13:06
Po setmění jsme ven nesměli, říká Češka po roce a půl stráveném v Kongu
pěkná slečna! :-)
celim
11.6. 12:34
Zlaté časy,
když v Kongu (a nejenom tam)vládli kolonizátoři. Země sice nebyla svobodná, ale byl tam pořádek a ekonomika jakž takž fungovala(někde i prosperovala). Neřekl bych, že se normální domorodec má lépe než v koloniálních dobách. Noa svoboda je tam dost relativní věc.
Thyronx
11.6. 16:07
Pořádek
byl i za Hitlera. Ve 4 řádcích nemůžeš jednoduše napsat že se meli v Kongu za kolonie lépe než dnes. Za druhé si všimni kdo byl kolonizátor ! v Kongu třeba Belgie a Brusel jistě vzpomíná v dobrém. Take Francie v Koreji kde i pozdji válčila, Anglie, Španělsko, Portugalsko, ba i v Africe Německo mělo své kolonie,
Evropa má v zotročování Afričanů zásadni roli (dodnes).
Že svoboda je relativní věc ????? Ty jsi asi pěkný kus vola. Tohle může prohlásit jen prosťáček který svobodu nikdy v životě neztratil. SVOBODA NIKDE NENÍ DOST RELATIVNÍ VĚC.
Zobrazit náhled
Zbývá 1000 znaků

Nový občanský zákoník

Kupuji pozemek, na co si mám dát pozor?

Největší změna soukromého práva za 20 let.
Co se změní pro vás?

Vstupte do speciálu iHNED.cz
Nejčtenější
reklama
VIDEO
Zavražděný britský voják Lee Rigby
Profil
Zkušený kulometčík a talentovaný bubeník, který byl proslulý svým smyslem...
VIDEO
Kamčatka, ilustrační foto
Právě se stalo
Lehké chvění zaznamenali obyvatelé 7000 kilometrů vzdálené Moskvy, kde...
reklama
reklama
reklama