Řidič Porsche Cayene, který jel městem Blovice na Plzeňsku na třicítce před tamější školou téměř dvojnásobou rychlostí, se postihu bát nemusí. V prosinci 2005 ho totiž zachytil radar soukromé firmy, která pro město překračování rychlosti měřila. A Krajský soud v Plzni teď rozhodl, že soukromé firmy nesmějí měřit rychlost.

Odporuje to prý občanskému zákoníku - už proto, že zachycují řidičovu tvář nebo číslo jeho auta. A to mohou podle soudu jen policisté. V Česku, kde takto dodnes některá města a obce rychlost měří, jde již o druhý rozsudek stejného znění.

Ten průlomový, na nějž jako první upozornily HN, padl na Krajském soudě v Hradci Králové. I v tomto případě soud řešil protest řidiče, kterého ve vesnici změřil technik soukromé firmy objednaný radnicí.

Firmy nahradili strážníci


Rozsudky jsou v obou případech, hradeckém i plzeňském, podobné.

"Samozřejmě, že jsme si vyžádali i ten rozsudek z Hradce Králové, ale dospěla bych ke stejnému závěru i bez něho. Rozhodující byl zákon, kde je jasně stanovené, že měřit může jen městská a státní policie," říká soudkyně plzeňského krajského soudu Olga Charvátová.

Rozsudek z krajského soudu v Hradci Králové bude zanedlouho řešit Nejvyšší správní soud. Jestli se na tento soud obrátí i plzeňský krajský úřad s kasační stížností, zatím není jasné.

"Ten rozsudek nám přišel teprve minulý týden v pátek, teprve se s ním seznamujeme. Jestli stížnost podáme, se rozhodneme do týdne," říká vedoucí odboru dopravy plzeňského krajského úřadu Jaroslav Vejprava.

Rozsudek Nejvyššího správního soudy by mohl být určitým precedentem i pro další podobné kauzy. Jen na Plzeňsku jsou kromě Blovické ještě další dvě.

Na samotné město Blovice však už tento rozsudek mít vliv nebude. "Dnes už tyto soukromé radary nemáme. Třicítka před školou je stále, ale teď již máme městskou policii a té jsme letos v červenci koupili radar," říká starosta Blovic Jan Poduška.

Podle něho tyto soudní tahanice vůbec nemusely nastat, pokud by ministerstvo dopravy mělo v této problematice jasno. "Ještě za minulého vedení ministerstva jsme byli několikrát ujišťování, že měření soukromníky je bezvadné a v pořádku," upozorňuje Poduška.

Ministerstvo přitom k problematice nemá jasný postoj dodnes.

"Jsou dva právní názory, ale ani jeden nepreferujeme," říká mluvčí resortu dopravy Karel Hanzelka.

"Jeden vychází z rozsudků soudů a druhý z premisy, že co není zákonem výslovně zakázáno, je dovoleno - tedy že s městskou policií mohou spolupracovat soukromníci," dodává.

Jaké radary pro Hradec?


Právě proto je rozsudek Nejvyššího soudu důležitý.

Na "liberálnější" výklad ministerstva totiž vsází hned několik obcí v Česku. Jednou z nich je Mělník, kde jde soukromé firmě z každé uložené pokuty šedesát procent. Verdikt bude důležitý třeba i pro Hradec Králové, který si chce od soukromníků pronajmout celkem 70 radarů. Vítězná firma má pomáhat s vymáháním pokut.

"Nyní si necháváme zpracovávat několik právních rozborů. Mají nám buď potvrdit stávající znění zakázky, nebo aspoň navrhnout opatření, abychom se nedostali do potíží jako kolegové v jiných městech," naráží na zmíněné rozsudky krajských soudů mluvčí hradecké radnice Václav Svoboda.

Obchod pro vítěze to v případě Hradce bude slušný: Firma nejenže dostane procenta z uložené pokuty. Navíc dostane za každou změřenou pokutu fixní částku.