Student Agency chce expresy mezi Prahou a Ostravou provozovat již za dva a půl roku. Jejich šéfovi Radimu Jančurovi ale již došla trpělivost se situací na české železnici. Během konference u příležitosti Dne dopravy kritizoval hlavně ministerstvo dopravy.

Jančura loni oznámil, že svůj letitý sen o soukromém vlaku uskuteční. Dal si na české poměry optimistický cíl - vyjet roku 2010. Kvůli žlutým vlakům, které pojmenoval HighJet, se dočasně vzdává plánů na vybudování hotelové sítě.

Do poloviny roku by se měl rozhodnout, zda vlaky vyrobit u společnosti Siemens, nebo dát přednost také německému výrobci Stadler. Nyní shání 200 milionů korun na první splátku, aby výrobce mohl začít soupravu vyvíjet. Podle Jančury má jít o vlak, který nemá v Evropě obdoby a s Pendolinem bude nesrovnatelný. Bude mít celkem šest tříd a pro manažery dokonce konferenční místnost.

"Konečná podoba bude jiná než na vizualizacích, bude zaoblenější a bude se více podobat německým vlakům ICE," říká Jančura.

Vlaky přitom nemají být drahé. Pět souprav mělo původně vyjít na dvě miliardy korun, nyní se hovoří dokonce o částce až o čtvrtinu nižší. Pro srovnání: sedm Pendolin koupily České dráhy za 4,4 miliardy.

Třináct vad železnice

"Klacky pod nohy" soukromým dopravcům podle Jančury háže zejména ministerstvo dopravy. To vybírá dopravce bez výběrového řízení a údajně se tak snaží udržet monopol Českách drah.

"V tento okamžik tu není dopravce, který by měl na provozování rychlíkových spojů kapacity. Až je někdo bude mít a splní všechny zákonné podmínky, může vyjet a my nemáme jedinou možnost mu v tom zabránit," vysvětluje mluvčí Ondřej Kubala.

Ministerstva dopravy chce mít jistotu, že spoje budou skutečně jezdit, a s výběrovými řízeními jsou prý špatné zkušenosti. "Byly tu snahy se na trať dostat přes dumpingové ceny," říká mluvčí ministerstva Karel Hanzelka. Přitom sám Jančura i předseda Sdružení železničních společnosti Jiří Mužík tvrdí, že dumpingové ceny nabízely České dráhy, aby mohly výběrové řízení na druhý pokus vyhrát. Za trať z Plzně do Mostu chtěly dráhy nakonec 17 korun za kilometr v době, kdy jinde jezdily za 80 korun, přitom tento rok má jít o průměrných 140 korun.

Ministerstvo dopravy se hájí, že konkurenci na železnici nebrání, ovšem nyní dochází k restukturalizaci Českých drah a k přípravě zákona o veřejné dopravě, na který je lepší si počkat. Zákon má situaci řešit a platit by měl snad již od příštího roku. "Už měl být dávno, to už říkají roky, že na něm pracují. Výběrová řízení nedělají z pohodlnosti, jednodušší je vybrat rovnou České dráhy," myslí si Mužík.

Jiné projekty už zapadly

Jančura si dále stěžoval na nádraží v majetku ČD. Vede to údajně k tomu, že Student Agency nemůže mít na pražském nádraží stánek, protože tam dráhy nechtějí konkurenci. Kubala o stánku neví a doplňuje, že nádraží patří státu, drahám patří jen budovy.

Pod všechny Jančurovy výtky, včetně přístupu k řízení provozu i politického nezájmu o vytvoření konkurenčního prostředí, by se podepsal i Petr Šimral, jednatel společnosti Railtrans. Právě tento dopravce plánoval rychlík mezi Prahou a Ostravou uskutečnit. Po dvou letech snah nakonec od projektu ustoupili. Nepodařilo se jim na české koleje dostat nové německé lokomotivy, které, na rozdíl od lokomotiv z padesátých let, neplnily požadavky drážního úřadu.

Soukromí dopravci zatím působí jen v regionální dopravě. Jediný soukromý rychlík jezdí z Vansdorfu několikrát ročně do Prahy a občas dokonce i do Kutné Hory.

vlak_Student_Agency.jpg

Ředitel Student Agency Radim Vančura představil první podobu svého rychlíku HighJet. První cestující by měl podle jeho plánů vozit v roce 2010.

Radim_Vancura.jpg