Kamiony na silnicích překážejí. Hlavně v pátek, kdy chalupáři odjíždějí na svá víkendová sídla. A v neděli, kdy se z nich vracejí.

Kamiony na silnicích ale převážejí zboží. Od automobilů přes televizory, videa, pračky či fritézy až po toaletní papír, banány, brambory a chleba.

Může se zboží k lidem dostat jinak než po silnici, například po železnici? Mohou se lidé o víkendech zřeknout nakupování?

Loni se v Česku přepravilo 553 milionů tun nákladu, z toho čtyři pětiny neopustily území republiky. Nákladní vozy na silnici přepravily 453 milionů tun, železnice sto milionů, tedy necelou pětinu.

Železnice pomoci nemůže

V posledních pěti letech se výkony v železniční nákladní dopravě zvyšovaly průměrně o 1,6 milionu tun za rok, loni o tři miliony tun. Pokud by železnice i do budoucna udržela loňské tempo, za pětasedmdesát let - v roce 2083 - by byla schopna převzít polovinu loňské zátěže silniční dopravy.

Dominantním dopravcem na železnici v Česku je společnost ČD Cargo, která loni za jedenáct měsíců přepravila 91,6 milionu tun nákladu. Má zhruba 25 tisíc vagonů. Během dvou let hodlá podle vyjádření svého šéfa Josefa Bazaly investovat tři miliardy korun do nákupu a oprav vagonů. Tím se jejich počet zvýší na 27 tisíc. Velice hrubým propočtem by se tak měla zvýšit přepravní kapacita ČD Cargo o sedm milionů tun. Pokud by firma tímto tempem zvyšovala svou kapacitu každé dva roky, dosáhne poloviční kapacity loňské silniční dopravy za 64 let.

To jsou ale jen teoretické propočty. Přepravní kapacitu železnice omezují tratě, na nichž se nákladní doprava střídá s osobní, a především nedostatek terminálů. I při dopravě po železnici by v závěrečné fázi musely nastoupit silniční vozy, aby zboží nebo materiál převezly do obchodu nebo do továrny.

Pro továrny, kde se harmonogram dodávek dílů určuje v minutách, jsou dopravní časy železnice nemyslitelné.

"V některých úsecích je kapacita železnice vytížena na 90 procent, zvýšení prakticky není možné. Funguje na hranicích svých možností, pětina celkové nákladní přepravy je na horní hranici zemí Evropské unie. Tam se podíl železniční nákladní dopravy pohybuje od deseti do dvaceti procent," řekl dopravní expert Petr Moos.

Přestanou lidé nakupovat?

Převést podstatnou část silniční dopravy na železnici není možné. Pokud by vláda zakázala jízdy nákladních aut těžších než 7,5 tuny o víkendech, bylo by řešením využití menších vozidel. Na ně ale nejsou stavěné sklady.

Jiným řešením je rozšíření skladů u továren i nákupních center. To není všude možné, protože chybí místo pro další sklad - například u Palladia v centru Prahy.

Řešením může být i ukončení nedělního prodeje, jako tomu je v Německu či v Belgii. Firmy, provozující nákupní parky, se proti tomu budou bránit - víkendové prodeje představují třetinu jejich tržeb.

A protestovali by i prostí občané, podle průzkumů životního stylu každý čtvrtý Čech tráví jeden víkendový den v nákupním centru.

Zákaz jízd o víkendech by znamenal i zvýšení počtu profesionálních řidičů. Již nyní jich ale v Česku chybí 15 tisíc.

HN_080328_20a.jpg