"Čechy a Morava rychle potřebují druhou tepnu, alternativu D1, která zajistí rychlé a kvalitní spojení, přinese ekonomické oživení našich krajů a celé České republiky," uvádí se v deklaraci. Krajské úřady by se měly aktivně podílet na přípravě i samotné výstavbě dopravní komunikace.

Prioritou krajů i Ředitelství silnic a dálnic bude nejpozději do roku 2015 zahájit výstavbu dvou úseků komunikace a sice Opatovice - Ostrov a Ostrov - Opatovec. Uvažuje se také o tom, že s výstavbou úseku Opatovice - Ostrov by se mohlo začít již v roce 2010.

Příští rok by se měl totiž otevřít první úsek dopravní komunikace v královéhradeckém kraji: Sedlice - Opatovice, který navazuje na D11. Nejpozději do roku 2016 chtějí signatáři deklarace zahájit výstavbu R35 z Opatovce do Mohelnic, posledního úseku rychlostní trasy, který naváže na již hotovou olomouckou část R35.

Čtěte více - Nové dálnice: prostaví se sto miliard korun - ZDE

Náklady se odhadují na přibližných 60 miliard korun. V úvahu připadá financování stavby rychlostní komunikace za peníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury a státních dotací, z Operačního programu Doprava Evropské unie, úvěru Evropské investiční banky a z takzvaného PPP projektu, který spojuje finance ze soukromého a veřejného sektoru. "S největší pravděpodobností půjde o kombinaci těchto zdrojů," řekl na konferenci šéf Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík.