Na ranvej letiště ve Vodochodech dosedá letadlo plné turistů. Pro cestu do Prahy si vybrali nízkonákladovou společnost, která nelétá na Ruzyň ale na pár kilometrů vzdálené letiště, právě ve Vodochodech.

"Bude tu stát nový terminál se dvěma odbavovacími prsty. Čekáme, že v roce 2015 tu takto odbavíme 1,5 milionu pasažérů nízkonákladových linek ročně," říká Martin Kačur ze skupiny Penta, která nové letiště vlastní.

Proč právě rok 2015? Praha za sebou bude mít sedm tučných let. Jen z veřejných peněz půjde do největších projektů přes dvě stě miliard korun, další desítky miliard přidají soukromníci. A tyto peníze vzhled Prahy zásadně promění.

Zastavěná Hradčanská

Turista, který právě vyšel z vodochodského terminálu, má na vybranou - buď pojede do Prahy vlakem po trati nynější vlečky, anebo se sveze po části severního dálničního obchvatu Prahy do Ruzyně, kde bude moct přestoupit na vlak do centra. "Pokud se nám podaří získat dostatek peněz, je možné, že v té době sem bude dovedené i metro A," říká pražský radní Radovan Šteiner.

Náš turista si ovšem vybere cestu vlakem. Zajímá ho přece, jak se Praha za posledních sedm let změnila. Z velkého dopravního terminálu na Dlouhé míli odjíždí směrem do Dejvic, za Veleslavínem vjíždí do tunelu. Zatímco z nového víceúčelového centra Dejvic, které soukromá firma postavila v roce 2010 za 5 miliard korun na "Kulaťáku", nebo nové technické knihovny v areálu ČVUT turista nic nevidí, nová zástavba mezi dnešním Špejcharem až po Hradčanskou ho překvapí. "Dnes tu na zhruba sedmi hektarech jsou sklady, ubytovny. V budoucnu se počítá, že třetina bude zastavěná byty, třetina obchody a zbytek kancelářskými a hotelovými plochami," uvádí Marie Plívová z Útvaru rozvoje města.

O kus dál brzdí vlak na zastávce Sparta. I Letná bude zřejmě jiná - mohla by tu stát jednak nová Národní knihovna Jana Kaplického, ale i nový národní fotbalový stadion. Obě stavby si vyžádají více než pět miliard korun. Vlak za chvíli projíždí Bubny. Opuštěné koleje zmizely, a pokud se vyplní představy soukromé společnosti, která tu chce do roku 2016 vystavět malé Chapms-Élysées až za 50 miliard korun, rozdíl by měl být značný.

Ostatně pohled z viaduktu přes Vltavu by měl taky stát za to: Přestavěná bude nejen Štvanice, ale k nepoznání bude celé nábřeží Vltavy jak z karlínské, tak z holešovické strany. Kromě kanceláří, bytů a hotelu v Karlíně, které většinou stojí už dnes, přibude nová čtvrť, která vznikne na dvaceti hektarech Rohanského ostrova. Naproti bude v ohybu řeky nové luxusní bydlení Prague Marina a nad horizont holešovických domů by mohly vykukovat další výškové stavby.

Nové čtvrtě v bývalé průmyslové zóně ve Vysočanech zatím nezbývá než si jen představovat.

Pojede metro bez řidiče?

Z konečné na Masarykově nádraží by možná stálo za to zajet jednu stanici novou nízkopodlažní tramvají na Hlavní nádraží. Z kdysi ostudné stavby má být již za čtyři roky nová hala s obchody, připomínající letiště.

Stejně jako se změní park u nádraží, nebude k poznání ani blízké Václavské náměstí. To chce Praha kolem roku 2012 přestavět na bulvár, odkud zmizí široká vozovka, a přibude další řada stromů. Do horní části "Václaváku" se možná vrátí tramvaje a magistrála už nebude oddělovat náměstí od Národního muzea - zmizí totiž v tunelu za touto budovou.

Kam dál? Tramvají na Žižkov, kde vznikla nová čtvrť místo bývalého nákladového nádraží? Metrem na Prosek, kde konečná v Letňanech už nestojí v polích jako při otevření metra v květnu 2008? Anebo třeba zajet metrem na Pankrác, ze které se po dostavbě několika domů přímo u metra nebo i na Kavčích horách stalo centrum Prahy 4? Stanice metra Pankrác má být v té době už přestupní: Pojede odsud na jih nová linka D - lehkého metra bez řidiče.

HN_080404_06a.jpg