Praha, alespoň co se týče městské dopravy, v následujícím desetiletí změní svou tvář. Tramvaje T3, které znají Pražané již skoro padesát let, totiž budou z ulic pomalu mizet. A nahradí je nová tramvaj ForCity - Škoda 15T. Půjde o největší a nejnákladnější obměnu tramvají v novodobé historii v Česku.

Tramvaj_bez_schodu.jpgJak bude nová tramvaj vypadat, naznačovaly zatím jen náčrtky. Včera ovšem její výrobce Škoda Transportation společně s Dopravním podnikem plně odhalil jejich design.

Plzeňská Škoda Transportation má těchto tramvají dodat do roku 2017 celkem 250. První z nich by se měly v ulicích objevit již napřesrok. Pro srovnání tramvají s designem Porsche je objednáno jen 60 a v ulicích Prahy je jich již polovina.

Celková hodnota zakázky pro Škodu je při ceně vozu zhruba 66 milionů více než 16 miliard korun. Podle pražského radního pro dopravu Radovana Šteinera je tato cena o deset až patnáct procent nižší, než je obvyklá u srovnatelných tramvají v západní Evropě.

"Tramvaje jsou součástí pražské architektury. Vždy spoluvytvářely atmosféru města," popsal výchozí podmínky svého úkolu architekt Patrik Kotas, který design vozu navrhl. Čtyřpodvozková jednosměrná tramvaj je plně nízkopodlažní. Na rozdíl je od tramvaje 14T s designem Porsche nemá žádné vnitřní schody. Má také větší kapacitu, vejde se do ní až tři sta cestujících. Nyní mohou lidé hlasovat na stránkách skoda.cz o tom, zda si přejí sedačky dřevěné, nebo čalouněné.

"Doufám, že se tato tramvaj zařadí po bok takových velikánů, jako je Tatra T3," věří si ředitel Škody Transportation Tomáš Krsek. K optimismu má důvod, Škoda má na deset let jistou velkou zakázku.

Škoda Plzeň dodává pražskému dopravnímu podniku tramvaje 14T. Modernizuje soupravy metra a přes dceřinou společnost Pars Nova také tramvaje.

Dopravní podnik je nyní mimořádně atraktivní zákazník. Chce totiž v následujících deseti letech do vozového parku investovat asi 40 miliard korun.