Na realizaci mostu se podílí akciová společnost HOCHTIEF CZ, která nedávno zahájila jeho výstavbu pod hlavičkou lochkov_most192.jpgsdružení stavebních společností Strabag, HOCHTIEF a Max Bögl a Josef Krýsl. Ve výšce zhruba 65 metrů nad dnem údolí vznikne 461 metrů dlouhý most o pěti polích. Nosná konstrukce mostu je navržena jako rámová vzpěradlová ocelová jednokomorová, se spřaženou železobetonovou deskou mostovky podporovanou šikmými trubkovými vzpěrami. Zní to možná šroubovaně, ale výsledkem bude krásný vzdušný most. Nachází se v katastrálním území Lochkov (městská část Praha-Lochkov). Trasa vnějšího silničního okruhu v tomto místě křižuje Lochkovské údolí se strmými zalesněnými svahy nade dnem Lochkovského potoka.

Bezprostředně pod mostem se nachází retenční nádrž, která má charakter mokřadu a je chráněným územím. Celé Lochkovské údolí je významnou přírodní lokalitou, proto je most navržen tak, aby jeho dopad na životní prostředí byl velmi šetrný - jednotlivá pole mají například velká rozpětí a celý most má minimální počet pilířů. Populace chráněných rostlin (např. kruštíku tmavočerveného) a další chráněné rostliny byly před stavbou přesazeny na vedlejší pozemky. Chráněná území jsou oplocena a zábor stavby byl v údolí co nejvíce minimalizován.

Záměrem investora Ředitelství silnic a dálnic Praha je nadstandardní architektonické ztvárnění mostního objektu, který je nutno považovat v dané lokalitě za dominantní. Pro zdvojení a tím umocnění zakřivené linie, jejíž vnímání je z estetického hlediska velmi důležité, je spodní plocha komorového nosníku barevně rozčleněna středním tmavším pásem. Snahou o zdůraznění technického detailu je i řešení hlavice sloupu - přechod mezi ocelovou a železobetonovou konstrukcí šikmé podpěry. Celá konstrukce mostu tak působí střízlivě, funkčně a zároveň architektonicky ztvárněně s řadou detailů. Most bude mít v levém pásu ve směru na Slivenec dva jízdní pruhy, v pravém jízdním pásu budou také dva, které doplní stoupací jízdní pruh. Na most zasahuje výběh připojovacího, resp. odbočovacího pruhu křižovatky Lochkov. n

rkp


Prostředky EU

Výstavba dálnic, železnic, technologických center, kanalizačních systémů či oprava historických částí měst - to vše jsou stavby, na které ČR přispěla EU. Celkový objem peněz z Unie na tyto stavby jde do desítek miliard korun. Nyní se s pomocí peněz z EU staví část silničního okruh kolem Prahy, konkrétně jihozápadní úsek 514 Lahovice-Slivenec. Úsek zahrnuje mj. most přes Lochkovské údolí, most přes údolí Berounky a také 15 dalších menších mostů, ražený tunel a dvě mimoúrovňové křižovatky. Předpokládaná cena je 346 milionů eur (9,7 miliardy korun), EU přispěje 103 miliony eur (2,9 miliardy korun).