V České republice již funguje více než 250 nákupních center různých velikostí a desítky dalších budou přibývat. Jen v letošním most_obchodak_centrum_192.jpgroce by mělo být v Česku otevřeno 12 nových nákupních komplexů, což je ve srovnání s loňským rokem dvojnásobný počet. Vyplývá to z průzkumu firem Incoma Research a GfK Praha.

František Diviš ze společnosti Incoma Research uvádí, že každé z deseti největších zprovozněných nákupních center se nyní může pochlubit více než stovkou nájemců. Další čtyři desítky velkých nákupních komplexů pak mají více než 50 provozovatelů.

V již fungujících nákupních centrech a retail parcích bylo na začátku letošního roku celkem 6945 provozoven. Nejčastější zastoupení měly prodejny s oděvy, kterých bylo 1582. Druhé nejpočetnější jsou obchody s obuví a koženým zbožím (488) a třetí příčka patří prodejnám s klenoty a dárky (448 prodejen). "Móda je hlavním hnacím motorem expanze," podotkl Diviš.

Největší podíl na prodejní ploše tuzemských nákupních center ale mají hypermarkety a hobbymarkety. "Stále významnější procento provozoven umístěných v nákupních centrech představují gastronomie a zejména služby," upozornil Diviš.

Plocha nákupních center by se letos v Česku měla podle údajů poradenské společnosti DTZ zvýšit o půl milionu metrů čtverečních, z 1,8 milionu metrů čtverečních na zhruba 2,3 milionu metrů čtverečních.

Z aktuální plochy nákupních center nyní připadá 797 500 metrů čtverečních na Prahu a 975 500 metrů čtverečních na regiony.

Developeři mají zacíleno hlavně na krajské metropole. Přibývat budou jak velké shopping mally, tak i méně rozložitá nákupní centra na okrajích menších měst, takzvané retail parky. "Nové projekty jsou plánovány v podstatě ve všech krajských městech a také v řadě okresních měst," podotkl Diviš.

Některá nákupní centra se však již kvůli rostoucí konkurenci, špatnému umístění či skladbě obchodů potýkají s nízkým počtem návštěvníků.

Podle Tomáše Drtiny ze společnosti Incoma Research sehraje důležitou roli to, zda méně úspěšná centra mají dlouhodobého investora, který projekt podrží a bude se snažit zatraktivnit nabídku obchodů.

V opačném případě hrozí, že z některých málo navštěvovaných nákupních center se v budoucnu stanou například skladiště, autobazary či kancelářské komplexy.