Polsko neztrácí naději, že se stihne připravit na fotbalové mistrovství Evropy v roce 2012, které bude pořádat společně s Ukrajinou. Rok po přidělení prestižního turnaje ale práce na stavbách stadionů, silnic, modernizaci železnic a hotelů v Polsku začaly zatím převážně na papíře. Za opoždění příprav země zatím sklízí hlavně kritiku, a to od UEFA, podnikatelů i fanoušků.

Stadiony zatím jen na papíře

Investice před Eurem 2012 budou podle ratingové agentury Fitch činit v Polsku zhruba 27 miliard eur (677 miliard korun). Do té doby je nutné postavit čtyři nové stadiony a dva modernizovat, vybudovat okolo 2100 kilometrů rychlostních silnic a 900 kilometrů dálnic, zvýšit kapacitu letišť, postavit okolo 100 areálů pro fotbalisty a mnoho hotelů. Náklady na investice bude země hradit převážně z unijních fondů.

Nejdůležitější je podle UEFA i polského ministra sportu Miroslawa Drzewieckého, aby bylo, kde hrát. Zápasy jsou plánovány ve Varšavě, Gdaňsku, Poznani, Vratislavi. Jako náhradníci se mají připravit jihopolská města Krakov a Chorzów. Odhady nákladů na rekonstrukci a stavbu stadionů v Polsku se pohybují kolem tří miliard zlotých (zhruba 22 miliard korun).

Gdaňsk vykoupil zahrádky, kde takzvaná Baltic Arena vznikne, kopnout do země mají dělníci v červnu. V Poznani začala
modernizace stadionu, Vratislav má zatím jen plány. stadion_varsava350.jpg

Nejhůře je na tom polská metropole, kde se má odehrát zahajovací zápas. Národní stadion pro 55.000 diváků vznikne na místě bývalého komunistického sportoviště, které léta okupovali trhovci. Ti se vystěhovali, ale nic víc se neděje.
Varšavu hodnotí UEFA jako místo nejvyššího rizika. Práce na stavbě nezačaly, navíc hrozí, že město nestihne postavit plánovanou druhou trasu metra, která má vést ke stadionu.

Z Polska do Ukrajiny? Letadlo by mělo být jistota

Ministr sportu uklidňuje, že stadiony budou, zcela jistě však se nenaplní ve sto procentech ambiciózní plán výstavby více než 3000 kilometrů dálnic a rychlostních silnic. Problémem je polské právo, které neodpovídá evropskému v oblasti ochrany životního prostředí. Veřejné soutěže na dodavatele se v mnoha případech opakovaly. Navíc odborníci připomínají, že loni bylo dokončeno v celém Polsku zhruba 50 kilometrů silnic a dálnic, a o rok dříve dokonce jen šest kilometrů.

O nemnoho lépe vypadá situace na železnici. Mluvčí polské státní železnice PKP Michal Wrzosek tvrdí, že bude zmodernizováno 1600 kilometrů tratí, 56 vlaků a na 400 osobních vagónů pro fanoušky. Hotova však není ani třetina z toho.

Nejjistější a nejrychlejší spojení v rámci Polska a mezi Polskem a Ukrajinou bude asi letadlem. Letiště v Polsku jsou rámcově v pořádku, a to až na nedostavěný druhý terminál ve Varšavě.
UEFA připomíná nutnost postavit hotely, zvláště tří- a čtyřhvězdičkové. Podle Institutu turistiky investoři v letech 2007 až 2012 vydají na stavbu hotelů až pět miliard zlotých (téměř 37 miliard korun).

Podnikatelé jsou prý připraveni, "čekají na hvízdnutí", až se budou moci pustit do práce. Okolo 85 procent z nich si myslí, že mistrovství Evropy v roce 2012 pomůže růstu hospodářství. Mezi Poláky má podle průzkumu společnosti TNS OBOP stejný názor 60 procent osob.

Polsko chce vylepšit ekonomiku, Ukrajina celkový obraz státu

Polská i ukrajinská vláda slibují, že všechno stihnou. Na Ukrajině se zápasy mají hrát ve městech Kyjev, Lvov, Doněck a Dněpropetrovsk. Náhradníky jsou Charkov a Oděsa.

Ukrajinská premiérka Julia Tymošenková řekla, že první krok Ukrajina už udělala: má národní plán prací, který popisuje termíny, náklady a zdroje financování. "Nyní se snažíme zjednodušit právo tak, aby umožnilo podnikatelům bezpečně investovat peníze. Zanedlouho budeme prodávat terény, na kterých vzniknou sportoviště. Dospějeme k tomu, že Euro bude zorganizováno, jak se patří," řekla polskému listu Dziennik Tymošenková.

Země prý čeká nezapomenutelné mistrovství, od něhož si Polsko slibuje rozvoj ekonomiky a Ukrajina vylepšení obrazu státu.