Tím ideálním strojem je nové Scirocco. Volkswagen oživil svůj sportovní model po dlouhých letech a udělal moc dobře. Na trh se tak vřítil automobil, který nemá příliš konkurentů. Nebo asi nějaké má, ale tento vůz je něčím jedinečný a mě teď nenapadá žádný jiný, který by mu přímo konkuroval.

Krásně naštvané auto

Ale zanechme analýz trhu a jeho segmentů, to je nakonec stejně každému skoro jedno. Čím je nový Volkswagen skutečně jedinečný, to je design. Jeden můj kamarád ho zhodnotil větou: “Nevím proč, ale to auto vypadá strašně naštvaně“. Jak výstižné. To auto má totiž stejný výraz, jako jsem měl já, když jsem na klikatých okreskách dojel nějakého civilistu a nebyla možnost ho předjet.

Karoserie dostala tak atraktivní tvary, že vůz působil během testu na kolemjdoucí jako obrovský magnet. Někteří neváhali tasit svůj mobilní přístroj a pořídit nějaké ty obrázky. Zaparkovaný vůz míjeli ze školy jdoucí kluci se slovy: “Ty vole, to je nový šíro“. Design se skutečně nadmíru povedl. Svalnaté tvary a ostře řezané rysy dávají vozu onu výjimečnost. Doporučuji opravdu důkladně prohlédnout fotogalerii.

Interiér? Ten známe

Tisíckrát škoda, že se v podobném duchu nenese také interiér. Má své kouzlo, to jistě ano, ale všechno působí zkrátka tak koncernově. Přestože zde nechybí celá řada sportovních částí a doplňků, tu pravou atmosféru zde nenajdete. Ale nebojte, na sport taky dojde. Scirocco na to má velmi silné zbraně.

Do poněkud fádního interiéru se nastupuje prostřednictvím dvojice rozměrných a bezrámových dveří. Jednohlasně jsme se shodli, že absence rámů kolem oken sice nemusí být z hlediska bezpečnosti zrovna praktická, ale na atraktivnosti rozhodně přidá. Daň za tento “fajnový“ prvek zaplatí řidič v podobě trochu zhoršeného výhledu šikmo vpřed. Tomu totiž brání poměrně velké přední sloupky.

Jako v každém správném sporťáku, i zde se sedí dost nízko a navíc ve výborných sedačkách. Ty už také známe, podobný tvar mají sedadla v Passatu CC, ale co na tom, podrží vás výborně. Hned poté, co zapadnete do sedačky, upoutá vaši pozornost volant, který je jaksepatří sportovně tvarován a má zploštělou spodní část.

Okoukaná kvalita

Bohužel to je jeden z mála zajímavějších prvků. Veškeré ovladače už jsou vcelku obehranou písničkou a o středovém panelu snad nemá vůbec cenu se zmiňovat. Zajímavý je ještě přístrojový štít. Ne že by skrýval nějaké převratné řešení, spíš zajímavou pomůcku. Do 60 km/h odpovídá jeden dílek pěti kilometrům za hodinu. Nad číslicí 60 už jde vše klasicky po desíti. Nevím, k čemu je dobré, že mohu přesněji určit kolik jedu po městě, ale je to přinejmenším zajímavé.

Pokud mám hodnotit kabinu jako celek, jde vše v duchu značky. Takže lze očekávat kvalitní materiály a zpracování na vysoké úrovni. Ale ani navenek dokonalé Scirocco nepostrádá lacině vyhlížející plasty. Náš vůz měl příplatkovou výbavu mimo jiné v podobě černého stropu a černých drobností na palubce. Uvnitř to tak působí trochu jako v tanku. A co teprve vzadu.

Zadní místa nabízejí překvapivě slušné místo, ale prachmizerný výhled. Ovšem řekli jsme si na začátku, že zapomeneme na ty praktické věci. Zkrátka design si pouze vybral svou daň. Atraktivní karoserie z venku má za následek malinkatá okénka a špatný výhled vzad. Na to si lze bez problémů zvyknout.

Ale u Volkswagenu mysleli přeci jen i na nějakou tu praktičnost. Zadní sedačky totiž lze sklopit a to navzájem nezávisle. V rychlosti zmíním zavazadlový prostor. Ten má vysokou nakládací hranu a hodně malinký vstupní otvor. Koho to u takového vozu zajímá.

Nejmenší, ale řádně nažhavený

Mnohem zábavnější je motor a vůbec vše okolo jízdy. Když jsem si přebíral Scirocco k testu, tajně jsem doufal, že tam bude nejsilnější dvoulitr TSI. Bohužel, namísto největšího jsme pod kapotu dostali základní objem 1,4 litru. První chvíle zklamání, jenže ono i z motoru velikosti kdejakého osobáčku dostali ve Volkswagenu 160 koní a ti už si s malým vozem bez problémů poradí.

Motor s přídomkem TSI poskytne pro techniky 118 kW a maximum točivého momentu 240 Nm v rozmezí od 1500 ot/min do 4500 ot/min. Na silnici se proto tváří, že táhne v podstatě pořád, i když ve vyšších otáčkách přitlačí trochu více. Vytočit se nechá až k sedmi tisícům a to stále za přítomnosti pěkného zátahu.

Tuto sílu dodává dvojité přeplňování motoru. Tedy v nízkých otáčkách pracuje kompresor, v těch vyšších jeho práci přebírá klasické turbodmychadlo. Kromě toho, že motor krásně táhne, má i příjemný zvuk. Pro skvělé zážitky za volantem je tak vše dokonale připraveno.

Ano, jízda je výborná

Tím spíš, zmíníme-li manuální šestistupňovou převodovku. Tak zaprvé její páka má klasickou kouli navrchu, což se mně osobně velice líbí. Co se mi líbí vůbec nejvíce, je její chod, i když odpor ve středové poloze by mohl být menší. Na druhou stranu dráhy jsou krátké a cesty od jednoho stupně k druhému jsou striktně vymezené.

Takže vzhůru na silnice. Jízdní vlastnosti jsou skoro až neskutečné. Nepamatuji si, že by se mi do rukou dostal podobně schopný vůz z hlediska jízdy. Ještě před tímto testem jsem zahlídl jedno pěkně modré Scirocco v běžném provozu. Jeho řidič odbočil z hlavní silnice stylem Michaela Schumachera. Až jsem si říkal, jestli je ten člověk úplně v pořádku.

Jenže za volantem jsem hodně rychle přišel na to, proč to ten člověk udělal. Nové Scirocco nesedí jak přibité. Sedí jako přišroubované osmnácti šrouby velikosti M20. Je až k nevíře, kolik vám toho dovolí. Můžete ho poslat do zatáčky sebevětší rychlostí, stejně ji projede a chová se při tom lehce, ale opravdu lehce nedotáčivě. Motor jakoby na přední nápravě vůbec nebyl. Kam tohle auto pošlete, tam také pojede.

Vyjet na okresky s tímto vozem znamená pro každého řidiče neskutečnou radost. Série zatáček nebo úplné “vracečky“ jsou přesně to pravé pro nové Scirocco. Novinka se nese po klikatých silničkách tak lehce, jakoby létala, přičemž vletět do zatáček jí působí akorát radost. Karoserie se naklání zanedbatelně a prostřednictvím onoho sportovního volantu vám podvozek dává dostatek informací o dění pod 17“ koly. Sluší se ještě dodat, že i přes výborné jízdní vlastnosti je normální cestování celkem komfortní. Určitě z vás nevytřese duši.

Ještě k tomu za rozumnou cenu

Člověk by řekl, že takto dobrý vůz bude drahý. Za základní model dáte 549 000 Kč, testovaná motorizace stojí v základu bez stokorunky 600 000 Kč. Vzhledem k tomu, co vůz umí a hlavně jak jezdí, to je cena více než férová.

Vracet nové Scirocco mi způsobilo nemalé trauma. Je konec snění. Od teďka budou následovat zase nějaká SUV a praktické vozy, kdy místo bezstarostné zábavy budu tak akorát zkoušet sklápět a vyndávat sedadla a běda, když vyzkouším sportovnější jízdu. Lépe řečeno, když si zavzpomínám, jaké to bylo s tím Sciroccem.

Volkswagen Scirocco je výjimečný vůz, který k radosti ze řízení nepotřebuje přehnané stádo koní a newtonmetry nákladního vozu. Naopak možná že právě tento malý (ale zatraceně šikovný) motor je důvod té lehkosti, se kterou lze létat po klikatých silničkách. Ať už to je jak chce, Volkswagen postavil výborné auto, které je navíc pěkné. Až budu jednou velký, tak si ho prostě koupím a hotovo.

Výsledná známka: 1
Plusy: jízdní vlastnosti, cena, vzhled
Mínusy: okoukaný interiér, špatný výhled vzad, nepraktičnost

Základní cena: 599 900 Kč
Cena doplňkové výbavy:  92 400 Kč
Celková cena: 692 300 Kč

Parametry

Objem motoru 1390 ccm
Maximální výkon 118 kW (160 k) / 5800 ot / min
Maximální točivý moment 240 Nm / 1500 - 4500 ot / min
Převodovka 6stupňová manuální
Maximální rychlost 218 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 8 s
Udávaná spotřeba město 8,7 l / 100 km
Spotřeba mimo město 5,4 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba 6,6 l / 100 km
Spotřeba během testu 7 l / 100 km
Provozní hmotnost 1271 kg
Délka / výška / šířka  4256 mm / 1404 mm / 1810 mm
Rozvor 2475 mm
Zavazadelník / po sklopení  312 l / 1006 l

Výbava: Čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční airbahy vpředu, hlavové airbagy vpředu i vzadu, bezp. pásy s předepínači a výstrahou proti nezapnutí, ESP, ABS, EDS, ASR, MSR, Isofix, Klimatizace Climatic s ruční regulací, prachový filtr, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, palubní počítač, elektrická okna, vnější zpětná zrcátka elektricky ovládaná a vyhřívaná, posilovač řízení, imobilizér, 17“ kola z lehkých slitin, sportovní podvozek, dojezdová rezerva, nárazníky v barvě vozu, dvojitá koncovka výfuku, pozinkovaná karoserie, dekorace matný chrom v interiéru, rádio s CD, MP3, AUX, 4 reproduktory, sportovní sedadla, sportovní volant výškově a podélně nastavitelný, hlavice řadící páky v kůži, dělená zadní sedadla.  

Doplňková výbava: Tempomat (11 100 Kč), parkpilot (14 000 Kč), příprava na mobilní telefon s Bluetooth (13 900 Kč), Zimní výbava: Soubor prvků zimní výbavy: vyhřívaná přední sedadla, vyhřívané trysky ostřikovačů předního skla, ostřikovače světlometů, ukazatel stavu nádržky ostřikovačů (14 400 Kč), Sportovní paket: 4 kola z lehké slitiny Donington 8 J x 17, pneumatiky 235/45 R17, pojistka proti krádeži, boční okna vzadu a zadní okno zatmavené, 65% absorpce světla, mlhové světlomety, pedály v designu alu-optik, černé lesklé vykládání přístrojové desky, obložení stropu v černé barvě, potahy sedadel v látce Catch up, textilní koberečky s barevným lemem (20 500 Kč), klimatizace Climatronic s automatickou regulací a s automatickým spínačem cirkulace vzduchu (senzor kvality vzduchu), 2-zónová teplotní regulace, klimatizovaná přihrádka spolujezdce (5 100 Kč), kuřácká výbava (500 Kč), metalíza (13 000 Kč).