Nábytkáři mají novou konkurenci. Hradecký výrobce pian a klavírů, společnost Petrof, čelí letos krizi a propadu zájmu o hudební nástroje ve světě pomocí rozšíření výroby o vlastní sadu luxusního nábytku. Nová produktová řada už vytváří Petrofu dvacet procent tržeb. Pokračovatelka rodu Zuzana Ceralová-Petrofová tvrdí, že produkce luxusních kuchyní a zakázkového nábytku je sice doplňkem, ale i výraznou posilou toku peněz do firmy a doplněním výrobních kapacit.

HN: Co by říkali vaši předchůdci z rodiny Petrofů na to, že jejich prapravnučka se pustila do výroby nábytku?

Myslím, že můj děda by byl rád, že vyrábíme interiéry. On sám si musel také poradit za první velké krize ve 30. letech, kdy se v továrně na piana vyráběly železniční pražce, aby firma přežila. Stejně tak jeho potomci za války byli vděčni za státní zakázky a nepohrdli výrobou bedýnek na munici, jen aby továrnu uchovali v chodu.

HN: Jak se projevila krize z pohledu ekonomiky firmy? Třeba ve srovnání s předchozím obdobím.

To je těžké srovnávat. Hospodářské výsledky srovnáváme meziročně k 31. prosinci a do té doby se může ještě ledasco změnit. Pokud srovnáme tržby se stejným obdobím loňského roku, nutno konstatovat, že významně poklesly. My jsme však už při tvorbě plánu ke konci roku loňského s poklesem počítali, takže jsme se tomu snažili přizpůsobit počet lidí a výrobní kapacity.

HN: S tím souvisí i problém s propouštěním. Kolik lidí jste letos propustila a kolik zůstane?

Propouštěli jsme především zaměstnance s nižší kvalifikací nebo výkonem, obslužné dělníky, administrátory. Špičkové klavírníky a řemeslníky, kolegy z vývojového oddělení a šikovné obchodníky a marketéry si chceme ponechat. Letos jsme ve firmě propouštěli zhruba 120 lidí.

Problémy má i konkurence

HN: Zasáhla krize obor výroby nástrojů, a hlavně klavírů v celém světě?

Krize v našem oboru postihla všechny výrobce pian bez výjimky. Dokonce i ty nejluxusnější značky, Steinway nevyjímaje. Některé konkurenční firmy v Německu jsou v insolvenci, zavírá se tradiční výroba pian v Anglii, rakouský výrobce luxusních klavírů skončil v rukou asijského koncernu. Doba je těžká, piano je zbytné zboží a zákazníci si jeho nákup v krizi odpustí.

HN: Přesto se stále často píše, že Petrof je největší výrobce klavírů a pian v Evropě. Platí to stále?

Ještě v loňském roce tomu tak určitě bylo.

HN: Kdo vám tedy teď v Evropě nejvíc konkuruje? Ve světě je to Steinway?

Našimi hlavními konkurenty - celosvětově - jsou němečtí výrobci, kteří mají momentálně obrovské problémy. Štěstí přeje připraveným, a tak nám nezbývá než být stále ve střehu, pracovat ve vývoji a marketingu naplno a vzít krizi jako příležitost k získání podílů na trhu naší konkurence. Kdo bude nakonec v Evropě největší výrobce pian, asi není důležité. Mnohem důležitější je, jestli tady ještě vůbec nějaký zůstane.

Strategie hledí na východ

HN: Co kdysi nejúspěšnější exportní trh - USA?

Americký pianový trh se utápí v problémech již delší dobu. Hlavním důvodem je neschopnost zákazníkům splácet dohodnuté splátky za nákup nástroje z důvodu předlužení a zároveň neochota bank poskytovat nové úvěry. Když k tomu přidáme slabý dolar, není divu, že americký trh začíná být nezajímavý. Např. statistiky pian všech značek do USA hlásí šedesátiprocentní pokles za letošní první půlrok. Naše strategie je více se orientovat na Čínu a Rusko plus východní trhy.

HN: V čem jsou tyto trhy lepší než ty dřívější, zavedené?

Tamní platební morálka je velice dobrá, protože zákazník kupuje nástroj až ve chvíli, kdy na něj má našetřené peníze. Totéž platí ve většině případů i pro Českou republiku. Navíc srovnáváme-li tržby v ČR za stejné období loni a letos, pokles je minimální.

HN: Amerika je pro vás přesto stále velké téma - myslím teď kvůli vleklému sporu s někdejším vaším tamním výhradním prodejcem, firmou GIC. Jak se ten spor aktuálně vyvíjí?

Ve sporu s GIC jsme zatím vyhráli tři soudy. Pan Matzkin se stále odvolává proti všem rozsudkům, takže spor je nepříjemný a vleklý, což vyvažuje skutečnost, že ve Spojených státech máme již druhým rokem svoji plně funkční dceřinou společnost Petrof USA.

HN: Nelitujete ale někdy, že jste smlouvu s GIC před lety kvůli porušení jejich závazků vypověděli?

Nelitujeme. Určujeme si svoje pravidla hry stran cenové politiky, marketingu, výběru zákazníků a to je důležitější než celý spor. GIC loni v srpnu uzavřela svoji obchodní činnost.

HN: Kolik peněz teď v Americe vymáháte?

Naše pohledávky v USA jsou stále vysoké, ale peníze postupně přicházejí. Máme sjednané splátkové kalendáře, je to především o důsledné práci kolegů, tlaku na dlužníky i o obrovské trpělivosti. Stejně nám nikdo nepomůže, musíme si sami pohlídat, abychom o peníze nepřišli. Naštěstí se piana nekazí, takže v nejhorším případě nástroje vezmeme zpět a prodáme jinam.

Klavír i za téměř 1,9 milonu

HN: Před časem jste nastolila cestu boje s lacinou asijskou konkurencí - nekonkurovat cenou, ale spíš vyšší kvalitou. A tedy jít do dražších nástrojů. Vyplácí se to?

Určitě. Jiná možnost není, pokud chcete vyrábět v Evropě. Jedině vytvářením přidané hodnoty se dá přežít.

HN: Kolik u nás vlastně stojí takové normální pianino a kolik třeba mistrovský klavír - křídlo z vaší produkce?

Nejlevnější pianino v Čechách stojí asi 120 tisíc korun a nejdražší koncertní klavír téměř 1,9 milionu. Speciální klavíry na zakázku, které se vyrábí výhradně v našem vývojovém oddělení podle přání zákazníka, stojí kolem tří milionů korun. Umíme vyrobit úplně všechno. Klavíry zdobené pravým zlatem, perlami, diamanty nebo velice moderní styl s neopakovatelnými prvky. Tyto kousky vyrábíme vždy pouze jednou.

HN: Prodávají se? Jak vlastně ovlivnila krize prodeje klavírů a pianin u nás doma?

Tuzemský trh pro nás nyní tvoří 10 až 15 procent tržeb, a protože u nás se piana prodávají stejně dobře jako vloni, není možné mluvit o nějaké velké krizi. Jenže většina našeho podnikání stojí na prodeji v zahraničí, hlavně v Německu a USA, kde zájem o piana a klavíry šel výrazně dolů.

HN: Kdy myslíte, že krize skončí?

Nevím, kdy krize skončí. Prognózy jsou různé, ale mnohdy se neshodují. Naštěstí prodáváme do 70 zemí světa. Rozhodně chceme kromě nosného produktu - piana - pokračovat ve výrobě interiérů. Štěstí přeje připraveným.

HN: A co pak?

Rozhodně to bude postupný proces revitalizace ekonomiky a nebude probíhat ve všech teritoriích stejně. To je naše šance. Soustředit se na trhy, kde se již daří lépe.


Miroslav Petr
Příběh firmy Petrof čtěte zítra v seriálu Osudy značek na stránce Business Class

Zuzana ceralová-petrofová 41

Studovaná magistra farmacie a zástupkyně páté generace rodiny Petrofů. Do čela firmy nastoupila v roce 2004 a zadlužený Petrof poté zachránila před krachem. Vede Asociaci výrobců hudebních nástrojů.