Ekonomika Dopravního podniku

2 miliardy

- tolik letos DPP pošle pražský magistrát. Primátor Bém varuje, že je to naposledy.

2,55 miliardy

- ztráta DPP, důvodem jsou nákupy nových vozů a nižší dotace.

0,5 miliardy

- roční úspory díky zavedení turniketů v metru. Šetřit se má i na opravách nebo na mzdách.

300 lidí

- tolik chce letos DPP propustit. Hovoří se ale i o 500. O práci mají přijít zejména lidi z opravárenských profesí.

9,1 miliardy

- peníze, které poslal letos magistrát dopravnímu podniku. Jeho zástupci už na začátku roku říkali, že peníze nebudou stačit na objednanou dopravu.

Šéfové všech odborových organizací pražského dopravního podniku (DPP) se tento týden dohodli, že začnou připravovat vyhlášení časově neomezené stávky. Založili proto stávkový výbor. Oficiální datum stávky odbory stále tají, z neoficiálního webu zaměstnanců a odborářů podniku ale vyplývá, že se zřejmě uskuteční příští úterý 10. listopadu.

Přesné datum stávky odboráři nechtěli zveřejnit, obávali se totiž, že by se město na stávku připravilo a zajistilo náhradní dopravce. Podle organizací, které ČTK oslovila, ale zatím město o náhradní dopravě nejedná.  

Podle neoficiálních informací chtějí detaily protestu projednat odboráři ještě v neděli večer. Jednou z možných verzí stávky je pochod zaměstnanců z dep vozů metra, tramvajových vozoven a garáží autobusů. Průvody by pak mohly kolem poledne skončit před budovou magistrátu na Mariánském náměstí.  

Bém: Město se nenechá vydírat

"Stávku beru vážně, přesto znovu opakuji: město se nenechá vydírat. Brát si jako rukojmí Pražany a cestující je nezodpovědné. Věřím, že se nakonec dohodneme," řekl pražský primátor Pavel Bém.  

Podle informací ČTK nehrozí zastavení dopravy přímo ve městě, ale spíše to, že metro, tramvaje i autobusy vůbec nevyjedou.

Pokud ke stávce skutečně dojde, Praha se zřejmě nebude moci spolehnout na pomoc ze Středočeského kraje, který by zajišťoval náhradní dopravu.

"Já jako člověk, který má k odborům velmi blízko, se v žádném případě nedostanu do pozice stávkokaze. Nemyslím si, že Středočeský kraj by měl být nějakým organizátorem akce proti stávce," prohlásil Robin Povšík, náměstek krajského hejtmana Davida Ratha pro dopravu.

Mohou pomoci soukromí dopravci

Případná stávka se dotkne nejen Pražanů, ale i Středočechů, kteří denně dojíždějí do hlavního města za zaměstnáním. Povšík připomněl, že pražská integrovaná doprava navíc zahrnuje i část Středočeského kraje, zejména okresy Prahu-východ a Prahu-západ.

Metropole se může obrátit na soukromé přepravce a potřebné vozy a řidiče si pronajmout od nich. Případnou žádost o posily od jednotlivých dopravců by hejtmanství nemohlo nijak ovlivnit. "Pokud by si to objednával přímo Ropid a dopravci by měli volnou kapacitu, tak je to jejich záležitost. Tam do toho nikterak nemůžeme zasahovat," dodal náměstek.

Za slovy Povšíka je možné vysledovat také politický rozměr jeho přístupu. Náměstek hájící dres ČSSD považuje vyhrocenou situaci v pražském dopravním podniku za selhání pražského magistrátu pod vedením ODS. "Situace v pražském dopravním podniku začíná být úplně katastrofální, ti lidé tam žijí v neskutečném stresu. Pokud k té stávce dojde, tak je to totální selhání pražské radnice," míní.

Stávka proti radnici nikoli vedení DPP

Důvodem chystané stávky je mimo jiné plánované propuštění 300 zaměstnanců, které podnik plánuje ke konci ledna 2010. Odborům vadí také současná špatná finanční situace podniku, podle nich hrozí, že nebudou peníze na výplaty za listopad.

Poslední kapkou bylo podle předsedy Odborového svazu pražských dopraváků Petra Pulce zastavení prodeje zvýhodněných jízdenek pro rodinné příslušníky zaměstnanců firmy.

Ztráta přes 2,5 miliardy

Podle některých odborářů je stávka zaměřena spíše proti hlavnímu městu, nikoli proti samotnému vedení DPP. Svědčí o tom i fakt, že se odbory zastaly současného šéfa podniku Martina Dvořáka.

To, kolik má podnik najezdit kilometrů, totiž podniku ukládá hlavní město prostřednictvím své příspěvkové organizace Ropid. Pro letošek Ropid objednal výkon za 9,1 miliardy korun, Praha dala podniku na provozní výdaje ale jen asi 7,2 miliardy korun.

Podnik ke konci září zaznamenal ztrátu 2,55 miliardy korun, očekával ji přitom ve výši 1,9 miliardy Kč. Účet firmy byl na konci minulého týdne 480 milionů korun "v minusu", navíc má společnost nezaplacené faktury po splatnosti ve výši asi 875 milionů korun.