Ve středu po poledni odmítli odboráři pražského dopravních podniku jednat s krizovým štábem a zhruba po půlhodině opustili jednání. Důvodem bylo podle nich to, že od města dosud nedostali stanovisko ke svým sedmi požadavkům. Na odpověď budou čekat do 24:00, pak prý hrozí stávka.

Odpoledne pak svůj postoj zmírnili. "Jednat s krizovým štábem budeme ještě ve čtvrtek v deset hodin," řekl HN Vratislav Feigel, předseda Odborového sdružení pracovníků elektrických drah a autobusové dopravy (OSPEA).

Odchod z jednání odůvodnili zástupci odborových organizací také tím, že na jednání nepřišel pražský primátor Pavel Bém (ODS). Ředitel Dopravního podniku hl. města Prahy Martin Dvořák ale uvedl, že bylo domluvené, že primátor se zasedání nezúčastní. Odboráře přišla podpořit asi stovka jejich spolupracovníků, která se namačkala do zasedací místnosti.

V pondělí přednesly odborové organizace DPP magistrátu sedm základních požadavků, jejichž splnění může hrozbu stávky všech souprav metra, tramvají a autobusů v Praze odvrátit.

Odboráři stávku oznámí tři dny předem 

"Pokud nedostaneme od rady města jednoznačné stanovisko, které by posunulo jednání o konkrétních bodech, pak je po středě reálná stávka," oznámili odboráře už před setkáním.

"Já si myslím, že to jednání nad odpověďmi magistrátu bude velmi krátké," řekl Feigel. Pokud odboráři vyhlásí stávku, chtějí občany i návštěvníky Prahy "varovat" nejméně tři dny předem.

Situace v pražské veřejné dopravě dostává i politický rozměr, vyjadřují se k ní představitelé parlamentních stran. "Myslíme si, že nevole by se měla obrátit nikoli vůči stávkujícím zaměstnancům, ale měla by spíš směřovat vůči neschopnosti magistrátu zajistit patřičné podmínky k tomu, aby doprava v Praze fungovala tak, jak má," uvedl o víkendu místopředseda ČSSD Zdeněk Škromach.

Šéf sociálních demokratů Jiří Paroubek i pražská buňka KDU-ČSL viní za špatnou situaci v dopravním podniku pražské politiky ODS. "Vyzýváme předsedu představenstva a radního Radovana Šteinera zodpovědného za dopravu k okamžité rezignaci," uvedl lidovec Marián Hošek.

Odbory chtějí zastavit propouštění 

Odbory žádají kromě doplacení 1,9 miliardy korun na provozní náklady odchod ředitele Radka Novotného, který má v podniku na starosti outsourcing. Chtějí i ukončení všech dalších projektů, jež směřují k vyčlenění některých činností z podniku. Trvají také na zastavení plánovaného propouštění a chtějí, aby město nastavilo standardy kvality pro pražskou hromadnou dopravu, které by platily pro všechny dopravce na území Prahy. 

Rada města v úterý schválila uvolnění 900 milionů korun pro dopravní podnik. Město také zadalo společnosti Deloitte vypracování auditu, který by měl prověřit vyúčtování takzvané prokazatelné ztráty (tedy provozních nákladů) za první pololetí tohoto roku. Deloitte do pátku prověří také přiměřenost výše prokazatelné ztráty za tři čtvrtletí.

Praha a dopravní podnik se neshodnou především na provozních výdajích. Firmě ale také chybí peníze na investice. Právě kvůli provozním nákladům se vyhrotil konflikt mezi městem a dopravním podnikem, odbory kvůli situaci připravují stávku.

Požadavky odborářů pražského dopravního podniku vůči vedení Prahy:

1) primátor předloží plán dofinancování Prokazatelné ztráty roku 2009 včetně návrhu financování dopravního podniku v příštích letech tak, aby nebylo nutno čerpat kontokorent zvyšující náklady na financování provozu podniku
2) DPP ukončí činnost společnosti BNV Consulting, která má na starosti organizační audity a outsourcing, tedy vyvedení některých činností mimo podnik
3) DPP ukončí spolupráci s Radkem Novotným, ředitelem projektu transformace v DPP
4) DPP ukončí všechny projekty směřující k outsourcingu, privatizaci nebo prodeji, které mají pro chod DPP strategický a zásadní význam
5) zastavení všech projektů směřujících k outsourcingu a jejich nové prověření, protože uvažovaná desetiprocentní úspora nákladů pro DPP je nereálná
6) ukončení snižování počtu pracovních míst z důvodu nedodržení slibů primátora, který zněl: Úspory vyplývající z transformace DPP budou využity pro zlepšení poskytované služby cestujícím
7) nastavení standardu kvality při přepravě cestujících pro všechny dopravce na území hlavního města Prahy provozující MHD

- splnění těchto bodů doručit písemnou formou do 11. listopadu 2009 do 24:00 všem členům stávkového výboru

Zdroj: Odborové organizace DPP