Nespokojení slovenští autodopravci v pátek rozšířili blokádu důležité dopravní tepny na východě Bratislavy. Protestů přibývá a rozšiřují se nově i do dalších měst. Ministerstvo dopravy v pátek odpoledneoznámilo, že připraví změny v systému elektronického mýtného.

Mezitím se protest z Bratislavy rozšířil do dalších měst. V Košicích dopravci začali jezdit po městě, čímž přibrzdili tamní dopravu. Zhruba 35 kamionů se v pátek také shromáždilo i v Popradu. Do ulic vyrazili kamióny i v Trenčíně a v Ružomberku.  Nákladní dopravci tak pomalu zvyšují intenzitu protestu proti novému systému elektronického mýta.

V Bratislavě Rožňavskou ulici zatarasila nákladní auta ve směru do centra ve čtvrtek ráno. Řidiči v pátek dopoledne podle policie přejeli i na druhou stranu ulice a zablokovali oba jízdní pruhy ve směru do i ven z města.

Podle zjištění ČTK obsazovali i ulice v okolí Rožňavské. O blokádu se dopravci pokusili i na městské magistrále, která je součástí dálničního tahu na sever Slovenska. Na silnici se podle dřívějších informací tři kamiony pohybovaly vedle sebe přibližně desetikilometrovou ryc hlostí, policie je ale odstavila a obchvat je průjezdný. 

V Košicích ulice řidiči kamionů neblokují, ale projíždějí městem. "Jezdí kolem města. Jedou pomalu, ale plynule a troubí. Plynulost silničního provozu je však zabezpečená," řekla ČTK mluvčí krajského ředitelství policie v Košicích Jana Demjanovičová. 

Ministerstvo připraví změny

 

Slovenské ministerstvo dopravy připraví změny v systému elektronického výběru mýtného, na nichž se v pátek dohodlo se Sdružením silničních dopravců Česmad Slovakia. Některé zpoplatněné úseky se rozdělí na menší části a sníží se i výše pokuty na nesprávné nastavení palubní jednotky.

Čekání řidičů kamionů na registraci do systému by mělo na hranicích zkrátit dočasné zavedení takzvaného ticketingu. To je potvrzení o úhradě mýtného pro řidiče, kteří přes Slovensko jen projíždějí. "Zatím to vypadá tak, že by mělo přibýt nějakých sto úseků nových," řekl ministr dopravy Ľubomír Vážny po setkání se zástupci Česmad. Ten ještě ve čtvrtek tvrdil, že systém má jen drobné nedostatky ale jinak byl zavedený dobře. 

Nově se zpoplatněné silnice se podle ministra rozdělí na menší části u různých výjezdů, například na smetiště nebo do kamenolomů, které nejsou zachyceny v silniční databance. Právě z této evidence vychází současné rozdělení zpoplatněných úseků, které kritizovalo více dopravců. Silniční síť, za kterou se platí mýtné, tvoří asi 850 úseků. Nové členění by mělo platit od poloviny března.

VIDEO: Řidiči kamionů se dohadují s policií v Rožňavské ulici v Bratislavě

Schůzka s Ficem v pondělí?

Dopravci také chtěli v pátek jednat s premiérem Robertem Ficem. Ten však podmínil setkání s dopravci ukončením jejich protestů. To dopravci podle HNonline.sk nechtějí, dokud nebudou jejich požadavky vyslechnuty na kompetentních místech.

"Autodopravci z protestů neustoupí, dokud je premiér nepřijme," oznámil v pátek jeden z organizátorů bratislavské blokády. Na Ficův požadavek ukončení blokád reagoval slovy: "Pokud protesty ukončíme, můžeme jít rovnou domů. Víc nás nikdo poslouchat nebude. Určitě neustoupíme," dodal. 

Podle mluvčí slovenského úřadu vlády Silvie Glendové však Fico na ukončení protestů trvá. Teprve pak je ochoten začít jednat na společném jednání s ministrem dopravy a zástupci autodopravců. 

"Pan premiér žádnou oficiální žádost o přijetí autodopravců nedostal, je však připravený se s nimi sejít v pondělí v 10 hodin. Do té doby však musí ukončit všechny aktivity, které znepříjemňují život veřejnosti," dodala. 

"Budeme hledat řešení, jak s touto podmínkou, kterou pan premiér postavil, dále naložíme," řekl novinářům zástupce Unie autodopravců Slovenska (UNAS) Jaroslav Polaček. Unie ve čtvrtek převzala organizaci postupu autodopravců, jejichž protesty byly původně spontánní.

Mýtné zdraží zboží spotřebitelům

Jedním z bodů o kterém, chtějí dopravci jednat je výše mýtného. Ta je podle nich nepřiměřená a projeví se růstem cen zboží. 

Způsob jakým mýtné na Slovensku funguje popsal jeden z protestujících řidičů kamionů. "Je to jako kdybyste si v obchodě koupili kalhoty, ale zaplatili byste za celý oblek i s botami." Podle něj je jen otázkou času, kdy se nepřiměřeně vysoké mýtné promítne do cen zboží.

"Roční dálniční známka stála 900 eur, po zavedneí mýtného to vychází na 27 tisíc eur. A kdo to asi zaplatí?," ptá se další z bespokojených řidičů.

Dopravci tvrdí, že elektronické mýto, které Slovensko zavedlo od 1. ledna pro auta nad 3,5 tuny, je nepřipravené a zvyšuje jim náklady. Stěžují si, že platí za některé úseky i dvakrát. Žádají pozastavení provozu mýta, přehodnocení zpoplatněných úseků, snížení spotřební daně z pohonných hmot a daně z motorových vozidel či označení úseků podléhajících mýtu dopravními značkami. Ministerstvo dopravy všechny požadavky odmítá.

Zácpy na hranicích zamrznou i kvůli přívalům sněhu

Česmad Bohemia

Česmad Bohemia je pobouřen výroky, které zazněly na čtvrteční tiskové konferenci slovenského ministra dopravy Lubomíra Vážného, kde hodnotil spouštění systému el. mýta na Slovensku.

Náběh slovenského mýtného systému, kterému předcházela téměř nulová informační kampaň, byl poznamenán bezprecedentním chaosem, jenž nepamatujeme ani z dob spouštění obdobných systémů v Německu, Rakousku či u nás. Nefunkčnost informačních linek, nemožnost získat palubní jednotky pro systém post-pay ani měsíc po jejich zaplacení, kilometrové fronty na hranicích, kde strávily naše kamiony desítky hodin a dopravci utrpěli milionové ztráty, omezení platebního styku pouze na hotovost, zavádějící mýtný kalkulátor. Za tyto nepříjemné zkušenosti, které lze doložit na konkrétních případech, čeští dopravci očekávali omluvu, ale na tiskové konferenci ministra Vážného se kuriózně dozvěděli, že systém naběhl takřka excelentně ke spokojenosti 99,8 % uživatelů a problémy mají pouze zbylé dvě desetiny procenta dopravců, kteří nesplnili svou zákonnou povinnost.

Nové mýto vyvolalo pár dní po jeho zavedení i zácpy na hranicích, kde hlavně zahraniční řidiči několik hodin čekali na palubní jednotky. Nejvíce postižený byl hraniční přechod s Českem Svrčinovec - Mosty u Jablunkova, kde podle české policie ještě v pátek ráno byla asi stovka kamionů v koloně dlouhé zhruba 1,5 kilometru. Ta byly v minulých dnech dlouhá skoro 10 kilometrů, během dne se však výrazně zkrátila a kolem 15:00 hodin byla dlouhá už jen 500 metrů a bylo v ní zhruba 35 kamionů.

Situaci kamionů na Slovensku i hraničních přechodech by během víkendu mohlo zhoršit počasí. Podle meteorologů má na napadnout až 60 cm sněhu.

České sdružení autodopravců Česmad Bohemia vyzvalo slovenské ministerstvo dopravy, aby zvážilo pozastavení mýtného systému do doby, než bude seriózně připraveno jeho spuštění.

"Očekáváme, že namísto dehonestujících výroků na adresu českých dopravců ministr (Ľubomír) Vážny oznámí, jakým způsobem hodlá kompenzovat ztráty vzniklé nezvládnutým náběhem výběru mýta," uvedl mluvčí Česmadu Martin Felix. Čeští dopravci podle něj kvůli frontám na hranicích utrpěli milionové ztráty.

/S přispěním Vladimíra Turanského z HNOnline.sk/