Zpočátku to viděno odsud, z Pekingu, vypadalo jako zajímavá a svého druhu zábavná zpráva: kvůli sopečnému výbuchu je zavřený vzdušný prostor nad Británií. To ale bylo ve čtvrtek ráno zdejšího času, kdy člověk plný dojmů ze zajímavého programu cesty po Číně některé věci nevnímal v globálních souvislostech. Jenže cesta do Číny se ze zajímavé stala vzrušující s vidinou blížícího se data návratu: dostanu se domů, do Evropy? Kdy a jak?

Leteckou společností, která mě sem přivezla, je Finnair. Letecký prostor nad Skandinávií, odkud je to do Pekingu překvapivě blízko (musíte se na globus podívat jinak než jsme zvyklí), je úplně uzavřený. Čtu si zprávy na zpravodajských stránkých BBC, studuji mapu šířícího se oblaku, stránky finských aerolinek, jimž vévodí slovo canceled, zrušeno, a nahoře v reklamním banneru zpravodajské stránky BBC na mě bliká reklama na Finnair. Pěkná ironická potvora je ten internet!

V hotelové restauraci a lobby je možné vystopovat znatelnou nervozitu těch, kteří platí své účty a chystají se vyrazit ven. Finština se mísí s angličtinou a italštinou, téma hovorů je v podstatě jediné. Nejsem v tom sám.

Maně si vzpomínám, jak jsem se loni vracel z Tchajwanu přes Řím. Cesta to byla dlouhá, ale italský vzdušný prostor zavřený není a z Říma je z hlediska všehomíra do Prahy vlastně co by kamenem dohodil a zbytek vlakem dojel.

Než vyrážím v pátek večer (čili v poledne v Evropě) na večeři, zapnu náhodou televizi, kde šéf Eurocontrol, koordinačního orgánu evropských leteckých dispečerů, v přímém přenosu tiskové konference s nikoli právě veselou tváří oznamuje šíři a hloubku problémů.

Je sobota ráno. Balím a po prohlídce pekingského Zakázaného města zamířím na letiště, odkud se přesunu do Šanghaje. Ačkoli mám do odletu z Číny ještě několik dní, stává se už teď ze mě nervózní pasažér a kolegyně, která v Číně dočasně pracuje a žije, se mě snaží uklidnit tím, že mi shání spojení na zástupce Finnairu v Šanghaji, odkud mám odletět zpět do Evropy. Záměrně neříkám, že do Prahy nebo do Helsinek. Do Evropy, protkané sítí železnic, které se dají využít, a dálnic, po kterých pro mě mohou kamarádi nebo příbuzní přijet.