Nová kniha volebního lídra ODS Petra Nečase nebude sice žádný literární trhák, vyvolala ale docela neobvyklý spor. Nečas svou předvolební knihu rozhovorů pokřtil v pondělí večer, ale právníci státní firmy Česká pošta jsou kvůli ní v pohotovosti už několik dní.

Reklama na Nečasovu knihu se totiž před týdnem objevila na řadě poboček pošty. A ta ji chce okamžitě stáhnout. Podle vedení pošty nejde o reklamu na Nečasovu knihu, ale o evidentní součást kampaně ODS.

Celý problém je na první pohled věcí smlouvy mezi Českou poštou a firmou Media Master, která jí dodává reklamu. Pošta tvrdí, že součástí smlouvy je i podmínka, že nepůjde o politickou reklamu.

Existuje i jiné vysvětlení. Ve vedení České pošty sedí lidé, kteří mají blízko k ČSSD. Ředitelkou pošty se v prosinci stala Marcela Hrdá, která pracovala ve vedení ČSA v době, kdy je řídil volební manažer ČSSD Jaroslav Tvrdík.

Hrdou do čela pošty jmenoval v prosinci bez výběrového řízení ministr vnitra Martin Pecina, který za ČSSD kandiduje. Hrdá si v únoru do vedení pošty přivedla manažera Michala Kasala, který dříve patřil ke štědrým sponzorům ČSSD.

Česká pošta popírá, že by byla žádost o stažení reklamy na Nečase motivována soubojem mezi ČSSD a ODS. „Jsme státní podnik a chceme vystupovat naprosto apoliticky. Proto máme s dodavatelem reklamy smlouvu, která zakazuje politickou reklamu. A z našeho pohledu je reklama na knihu Petra Nečase součástí kampaně ODS. Už proto, že je provedena ve stejných barvách a ve stejné grafice jako zbylá kampaň,“ uvedl mluvčí České pošty Ivo Mravinac.

"Kodexy u státních institucí v Česku chybí "

Podle něj na reklamu upozornili zaměstnanci jednotlivých poboček. „Vylučuji, že by za tím bylo cokoli jiného. Naši zaměstnanci se jen obrátili na vedení, protože se s tím dosud nesetkali,“ dodal Mravinac. Ředitel společnosti Media Master Ivan Hyžák včera nechtěl detaily smlouvy zveřejňovat.

Mladá fronta Dnes uvedla, že se reklama objevila na desítkách poboček pošty. Do středy minulého týdne měla na přání managementu pošty zmizet, ale ODS i dodavatel reklamy tvrdí, že jde jen o propagaci knihy. Celou věc nyní řeší právníci.

Podle Mravinace je smlouva asi rok a půl stará. České zákony přitom reklamu politických stran ve státních institucích nijak neomezují. Pošta je podle všeho jedinou státní institucí, která si politickou reklamu zakázala. Například státem ovládaná akciová společnost České dráhy se volební kampani vůbec nebrání.

Nejvíce v ní inzeruje sociální demokracie, pro kterou jsou pravidelní uživatelé železnice cílovou skupinou. Už od března jezdí v každém kraji vždy až dva malé motorové vlaky celé v oranžové barvě a oblepené reklamou ČSSD. O něco méně využívají vlaky ke kampani i ostatní strany včetně ODS.

Volební kampaň v Česku běžně probíhá i na krajských nebo městských „hřištích“. Například středočeský lídr ČSSD a hejtman David Rath promítá své propagační video v nemocnicích zřízených jeho krajem. Hodně teď před volbami začal inzerovat v médiích pražský magistrát, v inzerátech se přitom objevují jen politici ODS v čele s primátorem Pavlem Bémem.

„V zahraničí, pokud myslíme tu vyspělejší část světa, také není obvykle nějaká obecná regulace politické reklamy, ale státní instituce tam mají zase často vlastní kodexy, které ji zakazují. V Česku něco takového zatím není,“ řekl šéfredaktor týdeníku Marketing & Media Daniel Köppl.