Kdo je Tomáš Chalupa

Datum a místo narození: 3. července 1974 v Praze.

Funkce: starosta městské části Praha 6; poslanec.

Vzdělání: Fakulta sociálních věd UK Praha, katedra žurnalistiky a masové komunikace (1993–1995); Filozofická fakulta UK, obor politologie a historie (1993–1996); Právnická fakulta UK (1994–2002).

Praxe: redaktor (Večerník Praha, Denní Telegraf); zástupce šéfredaktora deníku Denní Telegraf (1996–1997); tiskový mluvčí a vedoucí tiskového oddělení na Úřadu vlády ČR (1997–1998); zaměstnanec hlavní kanceláře ODS (1998).

Politické funkce: místostarosta (1998–2002) a starosta (od 2002) městské části Praha 6; člen zastupitelstva hlavního města Prahy (2006–2010); člen Poslanecké sněmovny (od 2010).

Členství v politických stranách: člen ODS (od 1992); předseda oblastního sdružení ODS Prahy 6 (od 2002); místopředseda pražského regionálního sdružení ODS (2004 – duben 2010, od prosince 2010).

Rodina: ženatý, loni se mu narodil syn David.

Novým ministrem životního prostředí se podle všeho stane Tomáš Chalupa. Současného poslance, starostu Prahy 6 a svého spolustraníka z ODS navrhl v pondělí premiér Petr Nečas. Jeho volbu nyní musí schválit prezident republiky Václav Klaus. Neočekává se však, že by Nečasova favorita nepodpořil. Učinit by tak měl zřejmě nejpozději příští týden.

"Pro Tomáše Chalupu jsem se rozhodl po zralé úvaze. Očekávám od něj pokračování v trendu neideologického a nedogmatického přístupu k problematice životního prostředí," řekl premiér Nečas, který Chalupu označil za mladého a talentovaného politika, jenž už ovšem stačil nasbírat dostatek zkušeností. "Má i potřebný mezinárodní rozhled, a to je na ministerstvu životního prostředí velmi důležité," dodal Nečas.

"Svou nominaci na post ministra vnímám jako ocenění dosavadní práce nejen mé, ale i celého mého týmu," řekl Chalupa. 

Chalupa, který zároveň hodlá rezignovat na funkci starosty Prahy 6, by měl na ministerstvu životního prostředí nahradit jiného člena ODS Pavla Drobila. Toho před Vánoci smetl korupční skandál na Státním fondu životního prostředí (SFŽP). Existuje podezření, že Drobilovi spolupracovníci se snažili ovlivňovat veřejné zakázky fondu. A zaznělo dokonce, že by se ze SFŽP mohly vyvést peníze na financování Drobilovy kariéry, ale i celé ODS. 

Případ šetří policie, která v souvislosti s kauzou prověřuje i to, zda trestný čin nespáchali i Petr Nečas či ministr vnitra Radek John, kteří o možné korupci na SFŽP byli informováni ještě mnohem dříve, než se věc dostala na veřejnost.  

Pravděpodobný nový ministr Chalupa je rád, že jeho jméno v kauze nefiguruje. "Vnímám to jako svou velkou výhodu," řekl.

Chalupa bude už sedmý šéf resortu během dvou let. "Průměrná životnost ministra životního prostředí je 118 dní. Jsem si vědom toho, že ministerstvo se nyní netěší dobré pověsti. Mohu však říci, že nebude stát při krocích této reformní vlády stranou," uvedl Chalupa, který chce vést svůj úřad racionálně, slušně, průhledně a úsporně. 

Chalupu nahradí na pozici starosty Prahy 6 zřejmě jeden ze dvou místostarostů za ODS, buď Petr Ayeboua nebo Jan Záruba. V médiích se více mluví o Zárubovi. Radnici šesté městské části vede koalice ODS a ČSSD. Podle mluvčího Prahy 6 Martina Šalka nemá ani jeden místostarosta v současnosti pověření zastupovat Chalupu.

Opozice kritizuje Nečasův výběr. Chalupa prý nemá zkušenosti

Výběr kandidáta Chalupy kritizuje opoziční ČSSD. Upozorňuje, že Chalupa nemá s resortem zkušenosti. "Úřad, který byl devalvován korupční aférou a neodbornými zásahy bývalého ministra Drobila, má nyní obsadit starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa, který opět postrádá jakékoli zkušenosti z oboru ochrany životního prostředí," uvedl o víkendu úřadující předseda ČSSD Bohuslav Sobotka.

ČSSD je podle něj přesvědčena, že zejména po korupční aféře mělo být obsazení resortu životního prostředí výsledkem pečlivější úvahy a výběru silné a respektované osobnosti.

Nad výběrem Tomáše Chalupy se pozastavil i šéf Strany zelených (SZ) Ondřej Liška. Pro Českou televizi prohlásil, že jde o další hřebíček do rakve ODS. "Chalupova nominace jen dokázala, v jak hluboké personální krizi a bezradnosti se občanští demokraté nacházejí," řekl Liška v ČT.

ODS by se podle něj měla především zbavit provázanosti s lobbingem velkých energetických gigantů. "To jsou ještě nánosy z 90. let, které přinesl Václav Klaus," dodal předseda SZ.

Střípky z dosavadní politické kariéry Tomáše Chalupy

V křesle starosty Prahy 6 vystřídal v roce 2002 exprimátora Pavla Béma (v médiích byl označován za Bémova stoupence). Komunální volby v Praze 6 vyhrála ODS se ziskem 40 procent i letos, přestože občanští demokraté v Praze celkově citelně ztratili. Před volbami dokonce vznikla podpisová akce místních občanů, umělců a dalších osobností na Chalupovu podporu.

Za funkce v městských firmách Pražské služby a Pražská energetika Holding inkasoval loni 587 000 korun, v roce 2009 to bylo dokonce 985 000 korun.

Loni v dubnu se v rámci změn v ODS po pádu předsedy Mirka Topolánka stal členem ústředního volebního týmu strany. Naopak byl odvolán z funkce místopředsedy pražské ODS i šéfa volební kampaně v hlavním městě. V tisku byl tento krok interpretován jako Chalupovo výrazné oslabení v souboji o nástupce Béma v primátorském křesle. Podle médií tehdy Chalupovi uškodilo, že pomohl šéfovi volební kampaně a místopředsedovi ODS Ivanu Langrovi udržet se na kandidátce do sněmovních voleb, ačkoli pražská ODS byla proti.

Loni v listopadu napsaly Hospodářské noviny (HN), že Chalupa bydlí v domě v Praze Vokovicích, který patří řediteli firmy Čermák a Hrachovec, jež získává zakázky od městských firem a působí i na Praze 6. Chalupa ale podobné spekulace odmítl a uvedl, že s majitelem uzavřel nájemní smlouvu a za dům řádně platí - 47 000 korun měsíčně bez dalších poplatků, což je podle Chalupy v této oblasti obvyklá cena.

Pod Prahu 6 územně spadá i v současné době diskutovaná Ústřední čistírna odpadních vod (ÚČOV) na pražském Císařském ostrově, k jejíž rekonstrukci se Chalupa několikrát ze své funkce vyjádřil. Spolu s opozicí například v minulosti nesouhlasil s tím, aby u čističky byla umístěna i spalovna kalů. Podporoval také podmínku, že se stavební materiál bude vozit po vodě, a nikoli nákladními vozy, což se nakonec podařilo prosadit.