Obrat, že je něco "jak za komunistů", pro své časté užívání v polistopadové veřejné debatě skoro ztratil svůj význam. Ale v kauze úkolování ostatních ministrů Andrejem Babišem, jaké že se mají prověřit zakázky, se hodí dokonale.

Minulý režim se vyznačoval provázanou paralelní mocenskou strukturou strany a vlády. Což je přesně to, co nyní vidíme. Poslanecký asistent ministra vypracoval seznam podezřelých zakázek pro svého šéfa v roli předsedy ANO. Jinak by nedoporučoval, aby zakázky prověřili v regionech "naši" poslanci. Zároveň ovšem nejde jen o prověřování resortů ANO, ale i ministerstev ostatních stran. Z dokumentu pro předsedu ANO se najednou stává dokument pro vicepremiéra a ministra financí, který následně příliš snaživá sekretářka rozesílá ostatním ministrům.

Takový přístup je nepřijatelný a ministerstvo ho neobhájí. Resort má sice svoji kontrolní funkci, ale ta je přesně definovaná. Metodická poučka ministerstva financí ke kontrole státního rozpočtu zdůrazňuje princip univerzálnosti a integrace. Univerzálnost znamená, že se všem měří stejně, a integrace, že vše je v rámci stávajících norem. Nic z toho ale nesedí na stav, kdy si poslanecký asistent Babiše dle svého vytipovává rizikové zakázky a přidává doporučení, že je lepší je zrušit, než si toho všimnou novináři.

Ať Babiš kontroluje svůj resort, dotace a honí po jiných resortech cifršpiony z Finančního analytického útvaru. Ale nesmí zavádět kontrolu eráru do paralelních stranických struktur. To už tady bylo.