Od našeho zpravodaje v Římě – Zatímco překupníci se zbraněmi hledají stále nové způsoby, jak dostat munici přes hranice, výtvarník Roman Týc na to šel přímo. Šedesát let starý - a dle některých stále funkční - samopal koupený na černém trhu zabalil do krabice a poslal jej spolu s dalšími svými díly do římského muzea Maxxi, kde se od úterý koná komerční přehlídka českého umění Et Cetera.

Nejenže zbraň dorazila v pořádku a kurátoři ji i s italským nápisem "Co k..va dělal italskej samopal v český zemi?" zavěsili na zeď, ale výstavu navíc zahájil český velvyslanec Petr Buriánek, aniž by si zjistil, co vlastně v expozici je.

"Zajímalo mě, jestli je možné samopal dostat jednoduše přes hranice," přiznává Roman Týc, zatímco podvečerní dvoranu muzea navrženého architektkou Zahou Hadidovou smáčejí provazy deště. Obsah zásilky Týc do poslední chvíle tajil, ale i tak ho překvapilo, jak to bylo snadné.

Roman Týc

Jeden ze zakladatelů umělecké skupiny Ztohoven. Upozornil na sebe úpravou památníku 17. listopadu v Praze na Národní třídě nebo výměnou sklíček semaforů, za což byl posléze odsouzen k měsíci vězení. Často své instalace vysvětluje jako vzdor proti současnému systému, přitom dvakrát vystavoval v pražské galerii Dvorak Sec, jež provozovala komerční sbírku umění Artbanka, na níž se pokoušela odčerpávat granty pro neziskové projekty.

Ztohoven také provozuje hackerské centrum Paralelní polis.

Zbraň má navíc pohnutou historii. Jde o italský samopal Bereta, s nímž útočili za druhé světové války němečtí parašutisté na území Československa. Nalezen byl po letech na Českomoravské vrchovině a podle opotřebení je téměř stoprocentně jisté, že má na svědomí řadu životů. Proto se také v názvu díla skrývá přesmyčka, jež se dá do češtiny přeložit buď jako "dělal", ale i "vykonal".

"Fascinuje mě autenticita té véci. Nechci nic estetizovat, ale předat něco, co cítím jako společensko-politický konflikt, který v nás od konce války permanentně přetrvává. Stejné situaci je teď třeba vystavená Ukrajina," pokračuje Týc.

Vernisáže se účastnila řada politiků a italských sběratelů umění, ale většina z nich přecházela Týcův samopal mlčením. "Je to špatně," odpověděl český velvyslanec na dotaz HN, jak je možné, že je tak snadné podobnou věc uskutečnit. "Nevím, jestli to brát vážně," dodal.

Sdílnější byl iniciátor výstavy Francesco Augusto Razetto. "Jde o normální uměleckou provokaci. S převozem žádné problémy nebyly a doufám, že nebudou ani při cestě zpátky," míní sběratel, jenž žije od devadesátých let v Praze, kde provozuje nadaci na podporu výtvarného umění Eleutheria.

V Římě momentálně vystavuje osmnáct českých umělců, kteří vzešli ze soutěže vyhlášené Eleutherií. Kromě Týce jsou na ní zastoupeni například Jan Kaláb, Jakub "Masker" Matuška nebo Jakub Nepraš. "Touhle akcí vyvstaly zajímavé otázky i pro mě samotného, například posun od provokací až k úplnému popření sebe sama tímto světem," naráží Týc na římské zahajovací proslovy Petra Buriánka, starosty Prahy 1 Oldřicha Lomeckého nebo pražského radního pro kulturu Jana Wolfa, kteří ve svých řečech ale nezmínili ani jednoho umělce, jen sami sebe. Et Cetera potrvá v Římě do 17. května.