Benedict Cumberbatch hraje Hamleta naší doby. Nová divadelní inscenace v Londýně, kterou budou 15. října přenášet také česká kina, aktualizuje Shakespeara pro mladší publikum, využívá hercových předností a končí nadšeným potleskem Cumberbatchových fanoušků.

Hamlet, který je v Londýně uváděn po dobu dvanácti týdnů, patřil k nejočekávanějším představením už od chvíle, kdy byl před rokem oznámen. Vstupenky se vyprodaly za nejkratší dobu, kterou londýnská divadla pamatují. A od 5. srpna, kdy začaly zkoušky, se spekuluje, zda půjde spíš o záležitost pro Cumberbatchovy příznivce, nebo o vážně pojatého Shakespeara.

Obavy mít nutné není – Hamlet v Londýně vážný je, byť ne v duchu Laurence Oliviera nebo Richarda Burtona.

Inscenaci v londýnském Barbicanu režírovala Lyndsey Turnerová a trvá tři a půl hodiny. První polovina se odehrává v paláci, který spíš než hrad Elsinor připomíná kulisy televizního seriálu Panství Downton. Po přestávce je tatáž scéna poničená válkou.

Devětatřicetiletý filmový a televizní herec Cumberbatch jako Hamlet využil výrazných vlastností svých nejznámějších rolí. Jeho princ působí velmi moderně – v jednu chvíli vystupuje v mikině s kapucí a stejně jako jeho družina je po většinu hry oblečen, jako by se procházel po ulicích dnešního Londýna.

S důvtipem připomínajícím jeho televizního detektiva Sherlocka se Cumberbatchův Hamlet dopátrá, že jeho otce zavraždil strýc Claudius. Toho v představení jako muže dvou tváří výtečně zpodobil Ciarán Hinds z televizního seriálu Hra o trůny.

Když hrdina zjistí, že si Claudius vzal jeho matku Gertrudu a stal se králem, začne dělat vše pro to, aby od sebe odehnal své okolí – zejména mladou Ofélii (hraje ji Sian Brookeová), kterou hluboce miluje.

V těchto scénách zase Cumberbatch připomíná sociopata a matematika Alana Turinga, kterého hrál v nedávném filmu Kód Enigmy.

Jeho Hamlet ale rozhodně není smutný. V první části hry má například výstup, kdy na hostinu přijde v převleku za vojenského kapelníka a bubnuje a tančí na stole. Výstup Cumberbatch zakončí tím, že se obrní v dětské pevnosti, jíž místo vojáků hlídaji čtyři obří panáčci.

Inscenace se Shakespearovým textem na některých místech pracuje volně, například slavný Hamletův monolog Být či nebýt? autoři v jednu chvíli umístili na samý začátek hry. Ve finální podobě se ale vrátil zpět na původní místo.

Část dřívějších Oféliiných replik zase herečka Sian Brookeová využívá teprve v zasněné písni, kterou si zpívá předtím, než se utopí.

Patrně to není Hamlet, který by přetrval navěky, ale je to rozhodně Hamlet vhodný pro současnost – a také pro Cumberbatchovy příznivce, z nichž většinu tvoří dívky.

Některé z těch, které v úterý čekaly ve frontě, uvedly, že na představení jdou už počtvrté či popáté. A alespoň jedna nebo dvě se chystaly do fronty zase vrátit, jakmile inscenace skončí.

Hamleta budou také česká kina přenášet 15. října.