Na Václavském náměstí prší, lidé jdou pod barevnými deštníky, dlažba se leskne. Za Výtoní se klene železniční most a v popředí si pes žije svůj psí život. Řeka je od břehu ke břehu plná labutí…

Barevné městské krajiny Antonína Střížka, malíře narozeného roku 1959, z posledních dvou let si lze prohlédnout v pražské Galerii Petr Novotný. A kromě nich také několik jeho zátiší: monumentální stůl s orchidejí v květináči, spoustu květin hýřících barvami, téměř abstraktních tím, jak jejich květy sedí mimo stonky. A také jeden obraz ze Střížkova cyklu výkladních skříní, lákavě osvětlené oblečení pro pravé gentlemany.

"Ze všech jeho výkladních skříní je tahle asi nejpovedenější," je přesvědčen galerista Petr Novotný. Střížek je jeho kmenový autor, současná výstava je v této galerii už pátá v pořadí.

Jeden z čelných představitelů české postmoderní malby se už léta drží klasických témat − krajiny a zátiší.

Jeho malba je střízlivá, popisně realistická, podle galeristy Novotného "radikálně tradiční". Výtvarníkova plátna vznikají v karlínském ateliéru podle fotografií, jeho vlastních i cizích.

Střížek si vybírá prosté každodenní náměty, a přece nemá divák pocit, že se autor opakuje. Výsledkem jsou obrazy harmonické, uklidňující, trochu nostalgické a dojemné. V tom, kdo se dívá, při pohledu na ně rezonuje atmosféra dětství a pocit z obrázků z dávných učebnic.

Antonín Střížek začal vystavovat v 80. letech. Ještě za studií na pražské akademii se zúčastnil první neoficiální výstavy Konfrontace, kterou zorganizoval vůdčí autor české postmoderny Jiří David.

Nakonec měl Střížek své obrazy na všech šesti Konfrontacích, pořádaných tehdy tajně na různých místech. V letech 1997 až 2001 se vrátil na akademii, kde vedl malířský ateliér.

"Na jeho malbě se mi líbí, že má svébytnou poetiku, která je nezaměnitelná," prozrazuje Petr Novotný. "Ty obrazy mají atmosféru a příběh. Cením si toho, že se v dnešní postmoderní době nebojí držet tradičních témat."

Střížkovy obrazy působí, jako by vznikaly lehce a hravě, ale opak je často pravdou. Nejednou je totiž předělává. "Chci, aby obraz měl v sobě objevnost, živost," vysvětluje Střížek. "A tak ho namaluji, pak ho přetřu, zůstane kresba a já na něm pracuji dál. Obraz je barevný barevnými vztahy. Snažím se, aby tam bylo to, co jsem sám nečekal."

V dnešní době, kdy se hlavním trendem stala abstrakce, je prý vždycky rád, když vidí, že diváci nejsou unaveni klasickými tématy. Výstava v Galerii Petr Novotný potrvá do 2. července.