Nedávná smrtelná nehoda, na níž se pravděpodobně rovným dílem podíleli autopilot vozu Tesla a jeho řidič, opět otevřela debatu, jak máme nakládat se stroji, které myslí za nás. A také jak stroje, které přebírají stále více pravomocí, budou nakládat s námi.

Nehodu podle všeho způsobilo to, že řidič plně důvěřoval stroji, aniž by hleděl dopředu. A stroj "neviděl" bílý návěs kamionu, takže nezastavil.

Nicméně nástup samořiditelných strojů, které zatím přebírají od svých "vodičů" část inteligence, vedl vědce k tomu, aby začali zkoumat, nakolik má stroj chránit ty, kteří sedí uvnitř, a nakolik ty, již jsou venku. Výsledek není těžké odhadnout − čistě teoreticky jsou všichni pro záchranu dvaceti lidí, do nichž by potenciálně najelo auto s jedním řidičem. Ale takový vůz, v němž by se automat rozhodoval čistě pragmaticky a místo chodců zabil řidiče, by nikdo nechtěl.

Vzdorující roboti

Vývoj strojové inteligence v kombinaci s morálními vlastnostmi, které by tento stroj měl mít, je proto středobodem výzkumu a plete se úplně do všech oblastí.

Jedna z firem Elona Muska, zakladatele Tesly, třeba pracuje na vývoji robota, který by zvládal všechny běžné domácí práce − pokud tedy programátoři vědí, jaké domácí práce běžná rodina zvládá. Druhým robotem, kterého firma vyvíjí, je stroj, jenž bude lépe rozumět lidem. Ve chvíli, kdy firma dokáže obojí zkombinovat, bezpochyby vytvoří uklízečku, která domácímu pánovi sdělí, že je pěkné čuně a ať si uklízí sám.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se