Přestože ještě před šesti lety byl pilotů přebytek a České aerolinie později i propouštěly, v posledních měsících naopak z tuzemska desítky pilotů utíkají samy. Přeplácejí je bohaté arabské a východoasijské společnosti a doma je nenahrazují mladí. Ty odrazují hlavně vysoké vstupní náklady na pořízení pilotního průkazu. Získat leteckou licenci, zaplatit si mnohahodinové školení a ještě výcvik na konkrétním typu letadla stojí okolo dvou milionů korun. "A všechno si musí platit ze svého," upozorňuje zkušený kapitán Jan Zemánek.

Hromadným odchodům podle pilotů i leteckých společností nahrávají i příliš přísné české zákony. Piloti u nás nesmějí létat na živnost, jedinou možností je zaměstnanecká smlouva. Přitom v zahraničí je běžné, že si pilot může pracovní vztah s firmou vybrat. "České firmy jim to nabídnout nemohou, což sráží jejich konkurenceschopnost," říká Stanislav Fiala, prezident Českého sdružení dopravních pilotů a sám letec s letitou praxí.