Myslíte si, že v éře prezidentského kandidáta Donalda Trumpa je satira mrtvá? Stala se skutečnost tak přitaženou za vlasy, že je vlastně satirou sama o sobě? Když moderátor britského televizního pořadu Newsnight položí Charliemu Brookerovi tuhle otázku, pětačtyřicetiletý scenárista a moderátor nejdřív poznamená, že slovo "satira" nesnáší. Ale pak v podstatě souhlasí. "Nikdy byste nevytvořili fiktivní postavu, jako je Donald Trump, protože by prostě nebyla uvěřitelná," říká.

Brooker promine, ale jeho seriál Černé zrcadlo je ukázkovou satirou. A to, že v něčem v poslední době soutěží s realitou a chvílemi se jí skoro nechá předběhnout, jen zvyšuje diváckou přitažlivost. Je to ten druh podívané, při které smích střídá nepříjemný mrazivý pocit a někdy se obojí spojí v jednu specifickou, těžko pojmenovatelnou emoci. Říkejme jí třeba "povznesená úzkost".

Britský seriál, který má za sebou od roku 2011 dvě série o třech dílech a jeden speciál (celkem tedy pouze sedm epizod) a který odvysílala televize Channel 4, se globálním fenoménem stal díky americkému Netflixu. Firma streamující filmy a televizní pořady dnes zhruba už 86 milionům platících diváků na světě se proto rozhodla další dvě řady Černého zrcadla sama produkovat. Každou bude tvořit šest dílů. Ta první má premiéru právě dnes a nových šest epizod je možné sledovat také v Česku.

Černé zrcadlo je seriál o našich obavách a úzkostech z technologií. Odehrává se nejčastěji v přítomnosti nebo blízké budoucnosti. Jednotlivé epizody na sebe nenavazují a vystupují v nich jiné postavy. Každá z epizod by tedy mohla být samostatným televizním nebo i celovečerním filmem, ostatně z některých možná ještě Hollywood film "uvaří" − herec a producent Robert Downey jr. si před dvěma lety koupil k jedné epizodě filmová práva.

Linkou propojující vyprávěné příběhy jsou drobné aspekty lidského soužití s technologiemi, třeba mobilními telefony nebo sociálními sítěmi. Brooker je dá pod zvětšovací sklo a pak rozvine do bizarních, neuvěřitelných příběhů.

Černé zrcadlo bývá označováno za science fiction, ale tím není, aspoň v tom tradičním významu. Nerealistické východisko (třeba že lze lidi blokovat nejen na sociálních sítích, ale také ve skutečném životě) je pouze klíčem k realistickému, až velmi doslovnému vyprávění. Chuť dopovědět příběh až do posledního detailu je pro seriál typická a často promění původně zábavnou anekdotu v mrazivé drama.

To se projevilo hned v první epizodě, odvysílané v roce 2011, která předznamenala, že s Černým zrcadlem přichází něco výjimečného, v mainstreamové televizi nevídaného. Zápletka je jednoduchá: dojde k únosu oblíbené, veřejností milované členky královské rodiny a jedinou podmínkou jejího propuštění je, že britský premiér bude v přímém televizním přenosu souložit s prasetem. Co je původně považováno za vtip, se ukazuje jako vážně míněný požadavek, navíc přesně a detailně formulovaný tak, aby televizní sex premiéra s prasetem byl skutečný a průkazný.

Zbývá vám ještě 60 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se