Priority českého státu v dopravě vystihl asi nejlépe v minulých krajských volbách Andrej Babiš, když si nechal na billboardy natisknout heslo "Dálnice, dálnice, dálnice!". To aby nebylo pochyb, že s tuzemskou dálniční sítí, která buď není dobudovaná, nebo měla být už před dekádou opravená, je potřeba hnout rázně dopředu. Nyní se nám tu ale zjevně vynořuje nový dopravní fetiš politiků − vysokorychlostní železniční tratě. Premiér Bohuslav Sobotka chce urychlit výstavbu rychlých železničních spojení a udělal si z tématu nový volební hit. Na ministerstvu dopravy v gesci ANO zase vznikla první studie rychlovlaků. A před pár týdny opoziční TOP 09 představila veřejnosti svou vizi, podle které vlaky trasu Praha−Brno zvládnou za hodinu a v Drážďanech budete z hlavního města ještě o pět minut rychleji.

O nutnosti vysokorychlostních tratí asi nikdo nepochybuje. V (re)konstruování tratí pro rychlost nad 200 kilometrů v hodině máme desítky let zpoždění za Západem. A nabíráme zpoždění i za některými východními sousedy v Evropě. Problém ovšem nastane, když se do těchto neuvěřitelně drahých staveb vrhnou politici po hlavě a trousí předvolební sliby, aniž by mohli zaručit smysluplnou realizaci. Přístup TOP 09 je zcela v žánru sci-fi: "Česká republika se díky nové síti vysokorychlostních tratí z pohledu služeb občanům stala městským státem," sní TOP 09 o roku 2030. Ale to si vlastně opoziční strana bez vládní odpovědnosti může dovolit, že pustí svoji fantazii trochu na špacír. Horší to je, pokud se to děje premiérovi.

Zbývá vám ještě 40 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se