V Praze začne v nejbližších dnech fungovat jeden z nejambicióznějších světových start-upů. Je to čínská společnost ofo, která se věnuje sdílení kol. Firma letos v červenci vybrala od svých investorů, mezi nimiž je i obří e-shop Alibaba, 700 milionů dolarů. O další miliardě dolarů, tentokrát od japonské SoftBank, právě jedná. Vstup na český trh je součástí její mezinárodní expanze, nyní má především v Asii zhruba 20 milionů uživatelů.

Firma se k příchodu do Česka odmítla vyjádřit, její zdejší start ale bude součástí programu akce Evropský týden mobility, představí ji tam spoluzakladatel služby Zhang Yanqi. Českou divizi čínského ofo povede známý internetový podnikatel a propagátor elektrických kol Jakub Ditrich.

O tom, že čínský podnik s odhadovanou hodnotou až tři miliardy dolarů bude v české metropoli nabízet stovky žlutých kol, ví i zdejší dosavadní lídr tohoto byznysu Rekola. "U nás jsou kola pořád vnímána hlavně jako sportovní náčiní, příchod ofo může pomoci tomu, aby je lidé brali více jako dopravní prostředek," vítá konkurenci zakladatel Rekol Vít Ježek. I jemu se podařilo nedávno získat významnou investici − desítky milionů do Rekol vložil fond Reflex Capital, za nímž stojí zakladatel nákupní galerie Mall.cz Ondřej Fryc.

50 miliard

"Potenciál sdílené ekonomiky by mohl v Česku dosáhnout až procenta HDP," říká ekonom David Marek z poradenské společnosti Deloitte. Procento HDP odpovídá asi 50 miliardám korun.

Příchod ofo i příběh Ježkova projektu ukazují, jak sdílená ekonomika nabírá také v Česku na síle. A nejde zdaleka jen o půjčování bicyklů. Hodně je slyšet také o carsharingu čili sdílení aut. V Evropě je jedním z průkopníků francouzská aplikace BlaBlaCar, která funguje i v Česku. Službu Car4Way zase provozuje jeden z největších tuzemských řetězců na prodej osobních vozů Auto Louda, sdílení aut pro zákazníky nabízí i železniční dopravce Leo Express − jeho SmileCar vybral při internetové sbírce několik milionů korun.

A sdílení aut si pro svůj vstup na startupové pole podle informací HN zvolila i Škoda Auto. Nechala si u technologického studia Creative Dock vyvinout službu HoppyGo, která měla premiéru letos na jaře. Je v ní nyní zapojených zhruba 250 aut.

"Obrat ve sdílené ekonomice v Česku dosahuje řádově jednotek miliard korun, jde o několik setin procenta. Existují země, například Británie, kde je podíl sdílené ekonomiky až pětinásobně větší. Potenciál sdílené ekonomiky by však mohl v Česku dosáhnout až procenta HDP," říká ekonom David Marek z poradenské společnosti Deloitte. Procento HDP odpovídá asi 50 miliardám korun.

Podle agentury PwC byl v roce 2014 obrat sdílené ekonomiky ve světě 14 miliard dolarů a do roku 2025 naroste až na 325 miliard. Hlavní podíl na tom mají mít služby v dopravě a v ubytování a finanční služby. To jsou všechno oblasti, které mají své zástupce také v Česku.

Nástup sdílené ekonomiky v Česku provázejí i potíže. Například včera policie na ruzyňském letišti rozháněla desítky taxikářů, kteří protestovali proti aplikaci Uber. Ta spojuje cestující s šoféry a pro taxi představuje vážnou konkurenci. V Praze ji využívá několik set tisíc lidí, ve světě je pak Uber nejhodnotnější mladou technologickou firmou.

Podobně velké kontroverze v Česku začíná vyvolávat i služba Airbnb, která umožňuje majitelům bytů nemovitosti pronajímat turistům. Podle vládní analýzy jen v hlavním městě už Airbnb v počtu nabízených lůžek dorovnalo hotely. Ročně jím protečou dvě miliardy, pětina celého obratu v ubytovacích službách v Praze. Pronajímatelé navíc často neodvádí daně a atraktivita výdělků žene nahoru nájmy. Politici proto řeší, jak upravit nejasnou regulaci služeb řadících se pod pojem sdílená ekonomika.