Zkraje července zazvonil Jakubu Ditrichovi telefon. Majiteli obchodu ekolo.cz a výrobci elektrických kol značky Agogs volali z čínského start-upu ofo, který nabízí sdílení kol a plánuje velkou mezinárodní expanzi. "Hledali, kde by mohli ve východní Evropě montovat kola, aby se vyhnuli vysokým dovozním clům. Jelikož spolupracuji s některými firmami v Číně, obrátili se na mě," říká čtyřiačtyřicetiletý podnikatel.

Ze samotné fabriky nakonec sešlo, při rozhovoru ale nadhodil, zda by ofo nechtělo svou službu spustit i v Praze. Tehdy byly v plánu jiné evropské metropole jako Curych nebo Milán, žádné město v Česku mezi nimi nebylo. Po týdnu se mu proto ozvali z vídeňské centrály společnosti, že tedy ano, že by se do Prahy zajeli podívat. "Obvykle postupují tak, že v zemi, kam přichází, si najdou svého ředitele, ten vybuduje tým a postupně tam rozjedou i byznys. To je ale proces na měsíce," vypráví Ditrich.

Proto se nabídl, že firma ekolo.cz poslouží ofu jako servisní zázemí a službu pro ně v podstatě na klíč připraví. Číňané s tím souhlasili, jejich bikesharingový program se v Praze proto bude prezentovat již tento týden v pátek. V pilotní fázi bude služba fungovat v katastru MČ Prahy 7, možná se brzy přidají i další městské části. V úvodu bude k dispozici přibližně 300 žlutých kol.

Trhu sdílení kol dosud vládla česká společnost Rekola, kterou spoluzakládal Vít Ježek a do níž nedávno vložil několik desítek milionů investiční fond Reflex Capital, za nímž stojí zakladatel Mall.cz Ondřej Fryc. Ježek příchod globální konkurence, která od investorů letos v červenci dostala 700 milionů dolarů, na jednu stranu vítá, na druhou má obavy: "Jejich kola lze nechat v podstatě kdekoli, nemusíte je k ničemu zamykat. Jde o to, aby se v Praze lidem kola nepřejedla, aby to nevedlo k tomu, že si budou lidé stěžovat, že se všude povalují."

V tom je základní rozdíl mezi projekty Rekola a ofo: jejich bicykly mají automatický „chytrý“ zámek, takže jakmile se uživatel odhlásí v mobilní aplikaci, že ukončil jízdu, kolo - permanentně připojené k internetu - se zamkne. U Rekol je potřeba jejich typicky růžové bicykly ručně odemknout a zamknout k nějakému zábradlí nebo je odvézt na sběrné místo.

„Služba ofo nebude v rámci pilotního provozu vyžadovat od uživatelů parkování na specifických místech, kolo bude možné zanechat kdekoli ve vyhrazené zóně v Holešovicích a Tróji, kde nebude překážet pěším ani dopravě. Pokud budou vznikat nějaké problémy, lze přikročit k virtuálním stojanům, tedy 10 metrů od sebe vyznačeným místům, kde bude uživatel kolo parkovat,“ připouští Ditrich, že systém odkládání a shromažďování kol tak bude podobný jako u tuzemské konkurence. V počátku se ale odliší cenou - do konce roku bude pronájem ofo kol pro registrované uživatele zdarma, pak za desetikorunu na 30 minut. Rekola pro srovnání stojí standardně 32 korun na hodinu.

Sdílení kol se stává rychle se rozšiřujícím fenoménem v řadě světových měst. V Česku se tomu kromě Rekol a přicházejícího ofo věnuje ještě například společnost HomePort nebo v Brně VeloNet napojený na reklamní agenturu BigBoard. Ty ovšem vyžadují parkování ve speciálních stojanech, čímž se od Rekol i ofo odlišují.

Ditrich, sám propagátor elektrických kol, by ale rád během příštího roku přivedl do Prahy ještě jednu novinku - ofo testuje nasazení také sdílených bezstanicových elektrokol. A do kopcovitého terénu Prahy by se "pomoc" v pedálech jezdcům hodila. "Chtěl bych provozovatele přemluvit, aby Praha byla místem, kde to pilotně vyzkouší, to bude ale záležet také na míře vandalizace kol v rámci pilotu," říká. A dodává: "Sdílení kol může výrazně pozitivně změnit charakter dopravy. Ve většině měst, kde se to ujalo, to tak bylo. Lidé tím mohou dát najevo, že chtějí jezdit."